– Dette har vært en veldig nyttig reise. Jeg ser at høyhastighetsbaner kan være nyttig for utkantregioner. Men vi må huske på at det bor over 47 millioner her i Spania, i Norge er vi bare 4,6 millioner, sier samferdselsminister Meltveit Kleppa.
Hun er nylig kommet hjem etter en inspirerende tur til Madrid for å studere høyhastighetsbane.
Spania har mest høyhastighet
Den spanske transportplanen (2005-2020) har en investeringsramme på knapt 200 milliarder. Nær halvparten går til jernbane. Det vil føre til en gedigen økning i høyhastighetslinjer.
Fra 1000 kilometer dobbeltspor til 10.000 kilometer ved enden av planperioden.
Når den nye linjen Madrid-Valencia åpner i desember, vil Spania være landet med flest kilometer høyhastighetslinje.
Standard
I 2020 vil 90% av spanjolene ha mindre enn 50 km reisevei til nærmeste høyhastighetsbane. Alle provinshovedstedene vil da være tilknyttet dette raske nettet som vil ha UIC-standard. (UIC er den internasjonale jernbaneunion der både NSB og Jernbaneverket er medlemmer.)
Det klassiske jernbanenettet i Spania har 30 kV strømforsyning og 1,668 m sporbredde. UIC-standard er 1,435 sporbredde og 25 kV 50Hz.
Her hjemme har jernbanen UIC, det vil si internasjonal sporbredde, men bare 16 kV og 16 2/3 Hz
«By-pass» operasjonen i Madrid
Nå bygges det ny tunnel mellom stasjonene Atocha og Chamartin. Tunnelen blir størst i Madrid med sine 7,3 km, 11,5 meter bredde.
For å komme under eksisterende jernbane og T-banenett, går den nye «by-pass»-tunnelen helt ned til 56,5 meter under gatenivå.
Den vil ha hele ni nødutganger, tre av disse vil ende opp i underjordiske parkeringshus som er under bygging. Den gamle jernbanelinjen har iberisk sporvidde. Høyhastighetstogene har internasjonal sporvidde.
Fra 2012 blir det mulig å ha direkte tog fra Atlanterhavskysten til Solkysten. Om Norge får høyhastighetsbaner med internasjonal standard, vil man kunne sette seg i nattog i Oslo og stå opp i Malaga.
– Det var fantastisk å se dette arbeidet. Dette boret fungerer teknisk veldig godt i de løse massene under Madrids gater. Jeg gjorde meg noen tanker om dette kunne være noe for en eventuell ny jernbanetunnel under Oslo, men ennå er det langt fram før vi trenger å ta stilling til det, sier Meltveit Kleppa.
Tog for kaldt klima
– Det ble en meget interessant omvisning i fabrikken. Ett av de kritiske punktene har vært hvor mye kulde kan spanske tog tåle? Her fikk vi se at fabrikken også har tog som går i betydelig kaldere klima enn vi har, sier Meltveit Kleppa
Talgo sine tog har kortere vogner enn hos konkurrentene. De korte vognene fører til at det blir mindre åpning mellom vognene i yttersving.
Dette fører igjen til at vognene kan bygges bredere og gi bedre plass for passasjerene.
Laget av lettmetall
Allerede fra starten, i 1942, utviklet Talgo tog bygget av lettmetall. De nye togene blir bygget av lette materialer som lar seg resirkulere.
Mindre vekt og aerodynamisk design gjør at togene behøver vesentlig mindre energi for framdrift tross vesentlig høyere fart.
De nye høyhastighetsvognene bygges som «trykkabin» slik at passasjerene ikke skal føle trykkforskjellen på veg inn og ut av tunneler.
Lagt til rette for rullestol
Alle togsettene har lave gulv med trinn som gjør det mulig å kjøre tung rullestol problemfritt mellom plattform og vogn. På samme måte er det mulig for rullestolbrukere til å bevege seg i toget.
Det er også sitteplass og sovekupé tilrettelagt for rullestolbrukere. Setene er mulig å snu etter kjøreretningen eller slik at to seterekker på to eller tre kan settes mot hverandre slik at en gruppe på fire til seks personer kan sitte ansikt til ansikt.
Talgo er nær eneleverandør til de spanske jernbanene, RENFE. Fabrikken leverer tog til land som USA og Kasakstan, der vintertemperaturen kan synke under 40 grader Celsius.