BYGG

Høyhastighetsmandatet:
– Et paradoksalt mandat

Jørg Westermann, daglig leder, Norsk Bane.
Høyhastighetstog.
Jørg Westermann, daglig leder, Norsk Bane. Høyhastighetstog. Bilde: Norsk Bane
Mona StrandeMona StrandeJournalist
19. feb. 2010 - 15:22

Daglig leder i Norsk Bane, Jørg Westermann, mener samferdselsdepartementet handler mot sine egne mål og intensjoner for en høyhastighetsutredning når de gir alt ansvar til Jernbaneverket.

– Nå får ikke Stortinget den uavhengige vurderingen de har bedt om. Jernbanedirektøren har gang på gang sagt at Jernbaneverket ikke har tilstrekkelig kompetanse om høyhastighet. Da blir det pussig at de skal sitte i alle ledd og påvirke prosessen, sier Westermann.

Les også: - Høyhastighet vil løse togkrisen

Høyhastighetsmandatet:<br/> Lover ingenting

Enerådende

Han hadde håpet på en ekstern utredning, men mandatet - som ble presentert i dag - viser en organisering hvor Jernbaneverket sitter på alle sider av bordet, mener Westermann. I mandatet står følgende:

  • Styringsgruppen skal ledes av en representant fra Jernbaneverket, og være underlagt jernbanedirektøren sin instruksjonsmyndighet.
  • Utredningen skal være basert på Jernbaneverkets beste faglige skjønn.
  • Det etableres [...] ekspertpanel som kan bidra med faglige innspill, råd og kvalitetssikring av de ulike delene av utredningsarbeidet.
  • Det gjennomføres en internasjonal anbudskonkurranse slik at nasjonal og internasjonal spisskompetanse innenfor området høyhastighetsjernbane og samfunnsøkonomisk analyse kan bidra til å framskaffe en utredning som kan danne et solid grunnlag for den videre beslutningsprosessen.

Må mer enn bidra

– Styringsgruppen bør være ekstern, ikke underlagt jernbanedirektørens instruksmyndighet. Og utredningen bør være basert på internasjonal høyhastighetskompetanse og skjønn - ikke Jernbaneverkets. Når ekspertpanelet bare "kan bidra" med innspill, og de også bruker samme formulering om den internasjonale anbudskonkurrasnen, betyr det at Jernbaneverket etter eget skjønn kan plukke ut det de er enige i, og forkaste resten, sier Westermann.

Han kaller det hele brister i logikken og betingelser som gjør det umulig å oppnå det politikerne ønsker:

– At alt blir underlagt Jernbaneverket er ikke bare farlig i forhold til hva Jernbaneverket har ansvar for, men jeg frykter det også vil medføre at ingen vil legge inn anbud. Det blir helt feil når Jernbaneverket både skal lede styringsgruppen og overprøve internasjonal ekspertise på områder de selv har sagt de kan for lite om.

Gjort allerede

Westermann er også bekymret for at det ikke er satt noen frist på delleveranser i mandatet: Utredningen har ingen andre frister å forholde seg til enn når alt skal være levert. Det frykter han vil gå utover vedtak som må gjøres nå på utbyggingsprosjekter som for eksempel Oslo - Ski.

Han savner også mer informasjon om hvordan tidligere utredninger skal benyttes:

– Mandatets innhold når det gjelder muligheter og alternativer er bra, men 90 prosent av spørsmålene her er allerede utgreid. Jeg savner noe i mandatet om hvordan tidligere utredninger skal benyttes. Det er for dårlig hvis utarbeidet materiale bare skal fungere som et innspill til Jernbaneverket, sier Westermann.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.