Ennå lenge før Jernbaneverket har våget å antyde kostnader ved å bygge dobbeltsporet høyhastighetsbane går Høyre langt i å omfavne ideen.
Les også:
Staten må inn
Prosjektleder Tom Stillesby i Jernbaneverket gjorde det krystallklart at det ikke er mulig å få høyhastighetsbane lønnsomt ut fra bedriftsøkonomiske betraktninger.
– Vi har ennå ikke sett på hva det vil koste å bygge, det kommer til høsten. Men det er ikke noen høyhastighetsbaner i Europa som det er mulig å drive bedriftsøkonomisk lønnsomt. Staten må inn på en eller annen måte, slo Stillesby fast.
Lønnsomhet i drift viktigst
Det lokket Høyres Øivind Halleraker på banen.
– Vi synes høyhastighetsbane høres spennende ut, vel så mye ut fra et mobilitetsperspektiv som miljø. Vi vil ha to kostnader på bordet, anlegg og drift. Hvis det kan gjøres lønnsomt å kjøre tog når banene er bygget så går vi for det, sa han.
Ved siden av seg hadde han partikollega Ingjerd Schou som nikket bekreftende og disiplinert, mens SVs Hallvard Langeland jublet begeistret.