Kinesiske Huawei har bidratt til å gjøre mobiltelefoni billigere ved å kutte prisene på infrastruktur dramatisk. Noe de tradisjonelle selskapene smertelig har erfart.
Vil på pallen
Nå vil selskapet jafse til seg en solid plassering som mobilleverandør også.
– Vår ambisjon er å bli nummer tre på verdensmarkedet innen 2015, sier markedssjef for mobiltelefoner og andre enheter hos Huawei i Norge, Virginie Bachelet.
For tre år siden var det ikke mange som forbandt det kinesiske selskapet med mobiltelefoner. Det var teleoperatørene som snakket med Huawei og som fikk tilbud de ikke kunne si nei til.
I dag er selskapet totalt dominerende på infrastruktur her i landet. Nå vil de at nordmenn også skal velge mobiltelefoner fra dem også. Sakte, men sikkert har Huawei erobret en liten flik av det norske markedet.
I dag velger fire prosent av mobilkjøperne deres telefoner, men det skal bli mer, og det skal nye telefoner og et nytt prisnivå sørge for. Målet er å runde åtte prosent før året er omme.
Huaweis salgsdirektør: Han tar ansvar for det norske mobilnettet
Nytt prisnivå
Det er ikke veldig imponerende spesifikasjoner på nye Y100, som snart lanseres, men den har det vi forlanger av en smarttelefon.
Det som virkelig får haka til å falle er prisen. Denne tassen, med 2,8 tommers skjerm, 2 MP kamera, WiFi, Bluetooth og GPS skal ikke koste mer enn 595 kroner. Helt uten noen form for binding.
Og ifølge Huawei skal det være penger til forhandlere og distributører også. Da blir det ikke mye igjen på kineserne. Men det blir markedsandeler av slikt.
TEST: Slik er Asus' budsjettbrett
Storskjerm
Det vil nok et par andre modeller hjelpe til med også. Nye G300 koster to og en halv ganger så mye, men selv 1495 kroner er svært billig for en telefon med 4 tommer skjerm, 5 MP kamera og stort sett alt annet man forlanger av mye dyrere modeller.
På toppen av det hele sender de nå ut flaggskipet P på markedet. Her snakker vi 4,3 tommer Super AMOLED og 960 ganger 540 punkter oppløsning.
Den har tokjerneprosessor, åtte MP kamera med baksidebelysning, 1,3 MP frontkamera og det som ellers trengs.
Til en pris på 2995 kroner vil den nok også bidra godt til å nå årets mål på åtte prosent av mobilmarkedet.
Les også: Her er Telenors andre kineser