Det lønner seg å stå på stand – og være tålmodig. Det har de unge gründerne i selskapet Cipio erfart. De brukte etableringspengene fra Innovasjon Norge på å besøke store publiseringsmesser i New York, London og Berlin.
Det ga dem oppmerksomheten de var ute etter. Både den amerikanske nettnyhetsgiganten Huffington Post, tyske Die Zeit og Schibsted i Sverige har sagt ja til å teste programvaren Easypublish, som skal gjøre det lettere å lage mobil- og nettbrettversjoner av magasiner og andre utgivelser.
Nylig fikk Cipio markedsintroduksjonsstøtte på 560.000 kroner, også det av Innovasjon Norge. Dermed håper gründerne på et norsk publiseringseventyr.
Les også: Han gjør læring til en fest
Kostbart
Kundeansvarlig Fredrik Evne Ekli og prosjektleder Tine Karlsen tar begge en bachelorgrad i kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling ved Markedshøyskolen, mens markedssjef Bjørn Helland Hansen tar bachelorgrad ved BI.
Ideen kom en dag da Bjørn Helland Hansen satt og surfet på ipaden sin.
– Jeg fant ikke magasiner som jeg syntes fungerte, og lurte på hvorfor det er så lite som er brukbart på nettbrett. Jeg gikk i dybden, og fant ut at det ikke var noen gode publiseringsløsninger.
Helland Hansen forstod at utgivere bruker store ressurser på å designe egne nettbrettversjoner av papirutgivelsene sine, og at det kan være store summer å spare. Svaret ble Easypublish.
Les også: Han følger drømmen fra et kott i Silicon Valley
HTML5
– Easypublish er en cloudbasert programvare, et designverktøy og publiseringsverktøy som automatisk gjør printversjonen om til en digitalversjon, forteller kundeansvarlig Fredrik Evne Ekli.
Programvareutviklingen utføres av selskapet iPagination i London. Når Easypublish er ferdigutviklet skal det gjøre utgivelsen til mobil- og nettbrettversjon i HTML5, og forhindre ekstraarbeid for deskmedarbeidere.
– De fleste designer alt i nettbrettversjonen fra bunnen av. Mange gjør så samme versjon på nytt for mobil, eller til andre forskjellige nettbrett. Noen ansetter helt egne folk til å gjøre dette. Med Cipio kan man beholde arbeidsflyten som eksisterer, og bruke de ansatte man allerede har. Det er mindre ressurskrevende, sier Ekli.
Tjenesten er helt skybasert og benytter seg av serverne hos Amazon Web Services. Dermed kan medarbeidere gjøre jobben i en nettleser, uansett hvor de er. Dessuten slipper utgiverne å stille med egen serverkapasitet.
Les også: Så lite ekstra lønn gir en mastergrad i IT-bransjen
Heier
Jon Reidar Hammerfjeld er utviklingsdirektør i Publishlab, som har utviklet publiseringsverktøyet Labrador for Dagbladet.no. Han ønsker gründerne varmt velkommen på banen.
– Det er dødskult hvis de lykkes. Det er få norske verktøy som har hatt suksess, så vi heier på alle som prøver seg.
Hammerfjeld sier han ikke kjenner Easypublish-systemet, men tror generelt at nordiske publiseringssystemer er effektive fordi vi har høye lønninger.
– Vi er helt avhengig av gode automatiske systemer, fordi vi ikke har mulighet til å ha så mange ansatte.
Les også: Fikk avslag fra Innovasjon Norge, slo an i USA
Innen to måneder
Til når har Cipio vist seg frem på Publishing Business Conference i New York, World Publishing Expo i Berlin og Publishing and Media Expo i London. De tre understreker hvor viktig det har vært å skape kontakter og vise seg frem på messer før de har et ferdig produkt.
– Det at vi har vært så aktive og tatt kontakt har gitt oss bedre følelse for markedet. Store utgivere ser at de kan være med å påvirke produktet etter hvilke behov de har, fordi vi er i utviklingsfasen, sier prosjektleder Tine Karlsen.
Cipio planlegger et ferdig produkt innen de neste par månedene, og har allerede ett norsk selskap på kundelista.
Les også:
Rendra gir byggeplaner i 3D rett i lomma