– Det har gått fort. Første stålkutt ble tatt i august i fjor, og i månedene etter har bit for bit, blokk for blokk, blitt satt sammen til kjempeblokker før de settes ned i dokken.
Dette skriver Statoil om Heidrun B-byggingen ved Samsung-verftet i Korea.
Heidrun-feltet i Norskehavet har i snart 20 år benyttet seg av et system med to nedsenkbare bøyer, der shuttletankere har lastet olje fra Heidrun. Den tekniske levetiden for Heidrun er 50 år – altså frem til 2045.
– Dette systemet er nå klart for utskiftning grunnet lavere oljeproduksjon, og alder på shuttletankere, sier oppdragsleder Tore Kulset i en intern Statoil-omtale.
30 år permanent
Det er derfor Heidrun B har vært under bygging ved Samsung-verftet i Korea. Resultatet er en såkalt FSU – en flytende lagringsenhet – med en lagringskapasitet på 850.000 fat olje. FSU-en er 260 meter lang, og 46 meter bred.
Hun ble sjøsatt tidlig lørdag morgen.
Heidrun B er i prinsippet bygget som et tankskip, men er forsterket betydelig med tanke på styrke- og utmattingsegenskaper.
– Lagerskipet er designet for å ligge 30 år permanent på Heidrun-feltet som regnes som et av verdens mest værharde områder. Nettopp dette er det tatt hensyn til under byggingen, forteller Tor Erik Hildén, som er prosjektleder for Statoil.
Ifølge Statoil-artikkelen er det også værhardt i Korea.
– Det nærmer seg tyfon-sesong så Heidrun B fortøyes godt. De enorme trossene er så store og tunge at de best håndteres av maskiner, heter det.
Les også: Snart seiles «Statoils store Korea-test» til Nordsjøen
Stor tro på at tidsplanen holder
Dette var det andre Statoil-prosjektet som ble sjøsatt fra det samme verftet på under én uke. Natt til søndag én uke tidligere, ble nemlig Statoils Valemon-prosjekt sjøsatt.
Kulset forteller at prosjektet har frist til april 2015 med å få en ny løsning på plass og har et stramt tidsskjema for å rekke dette. I tillegg til det nye lagerskipet skal en av de gamle bøyene skiftes i løpet av sommeren.
– Dette i seg selv er en omfattende operasjon som følges tett, ifølge Statoil.
– Med en ny langsiktig løsning for oljeeksport på plass fra neste år vil feltet utvilsomt være bedre rustet til å kunne utnytte levetiden maksimalt. Det er svært gledelig å ha nådd denne milepælen på planen og med det meget kompetente prosjektteamet som er på plass så har jeg stor tro på at lagerskipet blir levert i tide, sier Kulset.
Les også: Her kommer verdens største jackup-rigg til Norge
Lager identisk skip
Heidrun skal nå utrustes videre frem til desember, før slepet starter mot Norge.
Og mens Heidrun går inn i siste fase før hun drar mot Norge, har Valemon sail away i neste uke. Samtidig begynner snart også byggingen på søsterskipet til Heidrun som skal ligge på Statoils Mariner-felt på britisk sokkel.
Det er Statoil som er operatør på Heidrun med 13,04 prosent. Petoro har 57.79 prosent, mens ConocoPhillips har 23.98 og Eni Norge har 5.17 prosent.
Les også:
Disse fallgruvene bør norske aktører unngå i Asia
Denne monsterkatamaranen skal løfte Yme på åtte sekunder
Det kan ta 15 rigger 40 år å plugge alle brønnene på sokkelen