Hurtigruten har bedt en rekke verft om tilbud på nye «ekspedisjonsskip». Både norske og utenlandske verft er kontaktet. Etter det Teknisk Ukeblad forstår, skal verftene komme med tilbud på to nye skip, med opsjon på ytterligere to.
Sjef for maritime operasjoner i Hurtigruten, Svein Taklo, bekrefter at de vurderer flåteforøkelse, men vil for øvrig ikke kommentere opplysningene TU kjenner til.
Det er 12 år siden Hurtigruten sist fikk et nybygget ruteskip og åtte år siden et ekspedisjonsskip ble overlevert.
Les også: Slik vil kineserne bygge den gigantiske Nicaragua-kanalen
Tre norske verft
Hurtigruten har nå gått bredt ut i markedet, både til norske og utenlandske verft, og bedt om tilbud på det de har kalt «ekspedisjonsskip».
Hurtigruten har blant annet vært i kontakt med de norske verftene som har bygget hurtigruteskip tidligere, det vil si Ulstein Group og Kleven i Ulsteinvik og Noryards Fosen.
Etter det TU kjenner til, er det bare Kleven og Noryards fra Norge som vil gi tilbud innen 15. september.
Det siste fartøyet som ble innlemmet i flåten, MS Midnatsol, ble levert fra Fosen i 2003. I 2002 fikk Hurtigruten overlevert MS Finnmarken fra Kleven og MS Trollfjord fra Fosen.
Det er snart 20 år siden Ulstein bygget et skip for Hurtigruten. I 1996 levert verftet MS Polarlys. Passasjerskip er ikke et satsingsområde for Ulstein nå, og mye av passasjerskipskompetansen i Ulstein er antakelig gått av med pensjon eller forsvunnet ut.
Har norsk «kaptein»: Miniseilbåten skal bli den første til å krysse Atlanteren uten mannskap
Tysk bestilling
På begynnelsen av 90-tallet skapte det oppstandelse da Hurtigruten valgte å gå til utlandet for å bestille nye skip. Også da hadde norske verft mye ledig kapasitet.
MS Kong Harald, MS Richard With og MS Nordlys ble bygget ved Strahlsund i Tyskland i 1993–94. Flåten teller nå 12 skip. Tre av dem brukes på ekspedisjoner til arktiske områder, hvorav MS Fram kun brukes på ekspedisjoner.
De fartøyene Hurtigruten vurderer å bygge, vil antakelig rettes inn mot opplevelses- og ekspedisjonssegmentet.
Hurtigruten har turer både til Svalbard, Grønland, Island, Antarktis og andre steder med oppsiktsvekkende natur og dyreliv.
Planlegger cruiseskip med «X-bow»Les også:
Italia-cruiser
MS Fram ble levert i 2007 fra italienske Fincaniteri og er spesialinnredet, isforsterket og utstyrt for polare områder. Skipet brukes nå kun til ekspedisjoner, men skal også tilfredsstille spesifikasjonene som et rutegående skip. Fram har plass til 400 passasjerer og er 114 meter langt og 20 meter bredt.
I sommerhalvåret går hun i nordlige farvann, og om vinteren til Antarktis. Mannskapet skriver jevnlig i en egen blogg om ekspedisjonene.
Så vidt TU forstår, vil de nye skipene likevel være egnet til å settes inn for å fylle behovene til dagens rutetrafikk.
Kystruten for transport av passasjerer, gods og post langs norskekysten fra Bergen i sør til Kirkenes i nord settes ut på anbud av staten. Hurtigruten ASA har nå en åtteårsavtale med staten, det vil si fram til 2020.
Les også: Dette er Norges første fiskebåt med elmotor
Flere bruksmuligheter
Selskapet kan ikke ta det for gitt at de vinner også neste gang. Selskapet kan ikke risikere å få overlevert skreddersydde skip for norskekysten, rett før de eventuelt mister kontrakten.
På den annen side må skipene også kunne brukes til rutetrafikken og størrelsesmessig være egnet for det.
Selv om Hurtigruten som selskap har sagt klart fra at de ikke vil delta i debatten om Stad skipstunnel og forholder seg nøytral, vil de nye skipene antakelig kunne gå gjennom tunnelen.
Skipene skal likevel være noe større enn dagens største, det vil si større enn Midnatsol på 16.151 bruttotonn. Skipet er 135,75 meter langt, 21,5 meter bredt og har plass til 1000 personer.
Les også: Søndag sjøsettes el-skuta som genererer kraft
Tunnel-data
Stad skipstunnel er planlagt å være 36 meter bred og 49 meter mellom bunn og topp. Mellom fenderne på hver side er det 26,5 meter, men seilingsbredden blir noe mindre på den 1700 meter lange tunnelen.
De bredeste skipene i Hurtigruteflåten 21,5 meter. Tunnelen er lagt inn i Nasjonal transportplan i peridoen 2018-2023.
Et svært viktig krav til nye skip vil være miljø. Det er spesielt viktig i seilas i sårbare strøk som Antarktis, Grønland og Svalbard. Det er langt strengere krav til utslipp i arktiske strøk.
Hybride løsninger med batteripakke vil være naturlig å vurdere, eventuelt også LNG, som har null utslipp av svovel og så si ikke sotpartikkelutslipp.
Nå har verdens største cruiseoperatør, Carnival, bestilt fire cruiseskip med LNG-motorer.
Mitt skip er lastet med:Mitt skip er lastet med...skip