Fisker Automotive, grunnlagt av dansken Henrik Fisker, var en av de aller første merkene som utviklet en plugin-hybrid-bil.
Det skjedde med modellen Karma i 2008, som hadde mellom 50 og 80 kilometer helelektrisk rekkevidde, i tillegg til rundt 300 kilometer på drivstoff.
Produsert i Finland
Prisen var over 100.000 dollar for basisutgaven, og opptil 116.000 dollar for toppmodellen. I Norge hadde Karma, som ble produsert av Valmet Automotive i Finland, en prisantydning på 1,3 millioner kroner.
Fisker hadde imidlertid store problemer med å få bilene leveringsklare, og klarte ikke å levere biler før i november 2011, to år etter opprinnelig dato.
Store deler av utviklingskostnadene hadde inntil da vært dekket av et lån på rundt fire milliarder kroner fra amerikanske myndigheter.
Les også: Han grunnla Tesla. Her er hans nye selskap
Måtte kalle tilbake
Allerede i desember 2011 måtte Fisker kalle tilbake 239 Karma-modeller på grunn av feilkonstruerte slangeklammer som kunne føre til lekkasje av kjølevæske, og i august året etter måtte de på nytt kalle tilbake biler, denne gang på grunn av en feil med kjøleviftene som hadde ført til brann i minst to biler.
I oktober førte orkanen Sandy til at 338 Karma-er til en verdi av 103.000 dollar hver (rundt 800.000 kroner) gikk tapt i havna i Newark, og i 2013 ble selskapet slått konkurs og solgt til den kinesiske bildelprodusenten Wanxiang.
Les også: Denne dingsen til noen hundrelapper gjør den gamle bilen din smart
Ny fabrikk, nytt navn
Nå er Fisker-navnet på vei tilbake, selv om Henrik Fisker forlot selskapet i mars 2013 etter store uenigheter med øvrige ledere i selskapet.
Før helgen annonserte nemlig selskapet, som nå kaller seg Fisker Automotive and Technology Group, at de planlegger å bygge en ny fabrikk i Moreno Valley i California, cirka midt mellom Los Angeles og Palm Springs.
Tidligere i år skrev nyhetsbyrået Reuters at Fisker-navnet ville bli droppet, og at Karma ville gjenoppstå under et nytt merke kalt Elux. Det kan det se ut til at foreløpig er droppet.
Fisker lanserte i mai en ny nettside kalt thenewfisker.com, hvor de tilbyr service og deler til de cirka 2600 Karma-ene som ble solgt før konkursen.
Les også: Elbilen er langt mindre effektiv enn mange tror
Høyere pris
Reuters' kilder hevdet også at den nye og kraftig oppdaterte Karma-modellen ville koste 135.000 dollar, altså rundt én million kroner, i USA.
Fisker lanserte for øvrig en annen modell med samme drivlinje, men mer plass og tilnærmet samme vekt, på bilmessen i Frankfurt i 2012.
Modellen ble kalt Surf, men ser foreløpig ut til å være helt død.