På slutten av året skal de digitale postkassene være klare.
I mellomtiden sørger it-direktoratet Difi for at flest mulig nordmenn får en digital adresse knyttet til hjemmeadressen.
Det vil si at vi alle skal noteres i det såkalte kontakt- og reservasjonsregisteret.
Men det ser ut til å bli en omfattende jobb å lære innbyggerne å kommunisere med stat og kommune over nettet.
Selv om 3,4 millioner innbyggere formelt er registrert digitalt, er det rundt 800.000 av dem som må få konkret beskjed om hva det innebærer.
Les også: Disse får levere posten digitalt
Sjekker motivasjonen
Og Difi har gjort beregninger som viser at enda en stor gruppe innbyggere kan få utfordringer med å bruke offentlige digitale tjenester.
– Et estimat vi har gjort viser at over 900.000 norske innbyggere har lav digital kompetanse, sier fagdirektør Birgitte Egset til Teknisk Ukeblad. Hun leder Sikker post-programmet i it-direktoratet.
I tillegg er det folk som havner i en midt-i-mellom-kategori med begrenset kompetanse.
Det er satt i gang et arbeid for å kartlegge mer konkret hvilke grupper som trenger litt hjelp.
Og et eget prosjekt skal finne ut hva som hindrer og hva som gir folk motivasjon til å bruke de digitale tjenestene.
Les også: «Bestemor Lea» hyller sin pleierobot med dikt
Avgjørende kunnskap
For det er avgjørende at det nye registeret inneholder flest mulig registrerte og aktive brukere - og færrest mulig som reserverer seg mot digital kommunikasjon:
Allerede i løpet av neste år skal alle de store offentlige tjenestene i hovedsak foregå på nettet.
Og det inkluderer at brukerne får brev fra saksbehandlerne i sin digitale postkasse og ikke som papirpost.
Les også: Hun får stor makt over det digitale Norge
Små konsekvenser
Hva er så konsekvensen av en mangelfull opplæring eller lite motivert befolking?
Med andre ord: Hva risikerer folk som ikke åpner sin digitale post? Ikke stort.
Du får et varsel på e-post eller sms om ny digital post fra stat eller kommune. Hvis posten ikke åpnes innen en uke, får du et varsel til.
– Konsekvensen av ikke å åpne digital post kan sammenliknes med ikke å åpne papirpost. I enkelte tilfeller hvor henvendelsen fra en offentlig virksomhet forutsetter at innbygger svarer eller på annen måte følger opp, kan man gå glipp av noe, er advarselen Difi-direktøren kan komme med.
Papir et alternativ
Hvis du bytter e-post eller mobilnummer, må du endre denne informasjonen på samme vis som du melder flytting til Folkeregistret.
Men Difi har tatt høyde for at folk kommer til å slurve med dette.
– I den nye løsningen for sikker digital post vil avsendervirksomheten få melding om at varsel ikke er kommet frem, slik at brevet i stedet kan sendes på papir, forklarer Egset.
Les også: Norge får Nordens beste anlegg for hemmelige data
Kryptering
Så langt har 3,4 millioner nordmenn registrert seg som digitale borgere. Det skjedde da du la inn e-post og mobilnummer i Id-porten.
Disse er automatisk lagt inn i det nye kontakt- og reservasjonsregisteret. Det er hjemlet i den nye eforvaltningsforskriften, som dukket opp i februar.
De er dermed også klare for å velge digital postkasse, når den dukker opp på tampen av året.
Selve registeret har Difi utviklet selv, basert på My SQL-database og Java. Prislapp 3,5 millioner kroner.
Driften samkjøres med driften av Id-porten, som Evry er i ferd med å overta. Kostnadene henger sammen med hvor mye registeret blir brukt, men er anslått til mellom én og to millioner kroner årlig.
Etater i stat og kommune som skal benytte registeret får tilgang via en webservice. De må autentisere seg med virksomhetssertifikater, og all utlevering av kontaktopplysninger blir kryptert ende-til-ende fra registeret til offentlig virksomhet.
De offentlige virksomhetene har ikke tilgang til å foreta endringer. Det er det i prinsippet bare hver enkelt innbygger som kan gjøre, ved å logge seg på sin brukerprofil gjennom ID-porten.
Les også:
Norske bedrifter har overdreven tro på egen datasikkerhet