– Jeg opplevde vilje og interesse fra den svenske ministeren. Jeg satt der og tenkte at hvorfor har vi ikke gjort dette før, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) etter møtet med den svenske infrastrukturministeren Catharina Elmsäter-Svärd.
De to ministrene ble enige om å etablere et formelt samarbeid mellom de to lands departementer som skal vurdere mulige tiltak på jernbanestrekningen Oslo-Gøteborg.
Mulige finansieringsløsninger og eventuelt bedre organisatoriske løsninger vil også bli vurdert.
Tilsvarende arbeid skal også vurderes for strekningene Oslo-Stockholm og Trondheim-Østersund.
– Vi hadde et godt og konstruktivt møte. Den svenske statsråden er på samme spor som meg, mener Solvik-Olsen.
Les også: Svenskene har bygget for 200 km/t. Det er bare for Norge å koble seg på
Inn i planene
Oslo kommune leder sammen med Gøteborg prosjektet "The Scandinavian 8 Million City", et samarbeid mellom 14 kommuner og fylker på strekningen Oslo-Gøteborg-København, der målet er å skape en skandinavisk arbeidsmarkedsregion ved å bygge en moderne jernbane både for passasjerer og gods.
Strekningen Oslo – Gøteborg ble imidlertid droppet i Nasjonal transportplan i våres. Den ble hentet frem igjen og kom inn i det norske statsbudsjettet for neste år etter høstens forhandlinger mellom sentrumspartiene og regjeringen.
Planleggingsmidlene til Intercity-prosjektet ble økt med 100 millioner kroner, og det ble tatt inn en merknad om at det må planlegges hele veien til Gøteborg, ikke bare til Halden. Dermed var det mange mener er et av landets viktigste samferdselsprosjekter, et skritt nærmere en realisering.
Samtidig lovet samferdselsminsiter Solvik-Olsen at han skulle diskutere saken med sin svenske kollega.
Les også: Sweco skal lede utbygging av nye jernbanesignaler
Krever samordning
Etter det norske vedtaket i statsbudsjettet har diskusjonen også blusset opp i svenske medier. Jernbanespørsmålet på Vestkysten er kommet høyere på dagsorden.
Solvik-Olsen understreker hvordan jernbanetiltak på ulike sider av grensen må samordnes. Mye på norsk side har betydning for infrastrukturen på svensk side – og omvendt.
– Vi må unngå feilinvesteringer. Når vi bygger ut intercitytriangelet, må vi gjøre dette med tanke på at banen skal gå videre forbi Halden og inn på svensk side, sier samferdselsministeren.
Han viser også til spørsmålet om Meråkerbanen, og at det er nødvendig å elektrifisere på norsk side av grensen hvis det først er elektrifisert på svensk side.
Ikke i morgen
Samtidig minner Solvik-Olsen om at investeringene er store, med tosifrede milliardbeløp.
– Jeg må helle litt kaldt vann i blodet på entusiastene. Det er ikke slik at gravmaskinen starter i morgen. Norge og Sverige har begge nasjonale løft innen jernbane, med store forpliktelser, sier han.
Solvik-Olsen presiserer at han tar utgangspunkt i et spor som kan takle 250 km/t, det samme som i Intercity-triangelet.
– Strekningen fra Halden til grensen er kort, mens strekningen grensen til Öxnered er ganske lang. Har du gjort deg noen tanker om hvordan kostnadene skal fordeles?
– Det er ikke tanker jeg vil dele med andre nå. Nytteverdien for Norge vil være større enn for Sverige. Men det er omvendt for Ofotbanen for eksempel. Der er det Norge som må ta største investeringen, selv om svenskene tjener mest på det, sier han.
Les også: NSB vil konkurranseutsette jernbanen
Gods over til bane
En lang rekke norske organisasjoner sendte før tirsdagens møte et brev til samferdselsministeren. Organisasjonene påpekte at togutbygging trengs for å redusere godstransport på vei. Noe også Solvik-Olsen er opptatt av.
– Omfanget av lastebiltransport over Svinesund er urovekkende høyt. Dette underbygger behovet for å sette i gang planleggingsprosessen, skrev organisasjonene til Ketil Solvik-Olsen.
Konseptvalgutredning er et nødvendig første steg for å sette i gang arbeidet, ifølge Naturvernforbundet, Framtiden i våre hender, Natur og Ungdom, WWF Norge, NHO, For Jernbane, Foreningen Norden, Norsk Lokomotivmannsforbund, Norsk Jernbaneforbund, LO Stat og NHO Logistikk og Transport.
En slik utredning må på plass.
Les også: Intercity skal bygges for 250 km/t. Men her må togene uansett kjøre i halv fart
Vil løfte jernbanen
Organisasjonene mener utredningen må skissere tiltak som på kort sikt kan løfte jernbanen mellom Oslo, Göteborg, Stockholm og København – samt større utbygginger på lang sikt, som gjør toget til en vinner.
Det foreligger flere relevante utbyggingskonsept med ulike koblinger og linjevalg, som en slik konseptvalgutredning må avklare.
– Det bør drøftes ulike konsepter som kan bidra til at mesteparten av godstrafikken over lengre avstander i korridorene overføres til jernbane, samtidig som toget gjøres konkurransedyktig med fly mellom de store byene, skriver organisasjonene i sitt brev.
Les også:
Regjeringen setter av 20 milliarder til infrastrukturfond