Det spennende samarbeidet, eller rettere sagt ambisjonen om å samarbeide (MOU), ble offentliggjort på et pressemøte i Michigan mandag.
SUV og pickup
De to produsentene planlegger å utvikle en ny hybrid drivlinje beregnet på bakhjulsdrevne SUV-er og pickuper.


Dette er fortsatt et viktig segment på det amerikanske markedet for både Ford og Toyota. Men siden utslippskravene (CAFE) strammes inn, må produsentene ta grep for å redusere drivstofforbruket.
Begge har som kjent årevis med hybriderfaring. Toyota har solgt 3,3 millioner hybrider siden 1997.
– Et samarbeid vil kunne bringe ny teknologi raskere og billigere ut til kundene, heter det i en felles pressemelding fra de to konsernene. Toyota her og Ford her
Intensjonsavtalen omhandler også utvikling av nye telematikksystemer.
Posten først
Selv om Ford fortsetter å utvikle parallellhybridsystemer beregnet på store, tunge plattformer, har konsernet en seriehybrid i ermet også.
C-MAX Energi ble vist fram i Detroit tidligere i år og skal på markedet 2012 hjemme i USA og 2013 i Europa.
Les også: – Vi elektrifiserer på Ford-måten
Av helelektriske biler har de Transit Connect som har kjørt i USA siden i fjor og som er i norske butikker i disse dager. Faktisk er norske Posten den første europeiske kunden av den elektriske varebilen. 20 biler ble bestilt i mars.
Ford har også en elektrifisert versjon av Focus på vei. Den har samme lanseringstidspunkt som C-MAX Energi.
Viser fram elektrisk Ford Focus