Prinsesse Benedikte var akkurat ferdig med et tre ukers verftstedopphold ved Remontowa i Polen da uhellet skjedde.
Da flytedokken ble senket, fikk den en slagside. Ferga skled ned fra kjølblokkene og ble liggende med 13 grader slagside i dokken.
Oversvømmet
Et hull i skroget førte til at vann trengte inn i hele skipets lengde og fylte motorrommet, batterirom og tavlerom.
Alle de 399 batteriene og alt elektrisk utstyr må byttes ut. Hybridsystemet, som er på 2,7 MWh, er levert av Siemens i Trondheim med batterier fra Corvus. Siemens har også levert batteri- og elektrisk system til den fullelektriske ferga Ampere.
Se video og les mer om Ampere: Denne fergen er revolusjonerende. Men passasjerene merker det knapt
Reparasjonen etter ulykken 11. mars vil ta rundt tre måneder, inklusive testing. Ferja kommer derfor ikke i drift før ca. 1. juli.

Første av fire
Prinsesse Benedikte var den første av Scandlines fire ferger som fjernet en dieselmotor og installerte en batteripakke i stedet.
Det var dermed den første store hybridferga som viste at kombinasjonen av batterier og konvensjonell framdrift er kommersielt gjennomførbart og gir lavere drivstofforbruk og utslipp.


Under verftsoppholdet fikk fergen blant annet installert ny dieselmotor, scrubber (eksosvaskesystem), ventilasjonssystem, radar og nytt bunnstoff.
Scrubber og hybridsystem gjør at fergen tilfredsstiller de nye ECA-kravene om maksimum 0,1 prosent svovel i drivstoff eller i utslippene.
Sparer drivstoff
Batteripakken gir nok effekt til ca. 30 minutters seilas eller kan brukes i kombinasjon med dieselmotorene.
Disse kan kjøres på optimalt turtall og batteriet gjør det mulig å kutte en eller to motorer i perioder, avhengig av seilingsforhold og last.
Les også: Verftet bommet - nå må fergene slankes med 2.500 tonn
Fire hybrider
Prinsesse Benedikte er en av fire ferger som trafikkerer Rødby i Danmark og Puttgarden i Tyskland.


Alle fire er hybridferger.
De tre andre har allerede vært gjennom det planlagte verftsopphold med tilsvarende oppgradering som Prinsesse Benedikte nettopp hadde gjennomført da uhellet inntraff.
Les også:
Dette skipet kan løfte 420 tonn i ni meter høye bølger
«Viking Neptun» er det største skipet de har bygget noen gang