Statoil har over mange år hatt brannskum som inneholder det ulovlige stoffet perfluoroktylsulfonat (PFOS). Stoffet er giftig og brytes ikke ned i naturen.
Det ble forbudt å inneha og benytte PFOS i 2007, men etter en rekke år hadde Statoil fortsatt ikke fått fjernet stoffet fra sine innretninger. Like før jul valgte derfor Miljødirektoratet å politianmelde Statoil.
Miljødirektoratet varslet også tvangsmulkter for Statoil om ikke det kom i orden.
Politiet etterforsker saken og er én av de prioriterte oppgavene til Nordsjøseksjonen i Sør-Vest politidistrikt i Rogaland. Det opplyser Politiet til Teknisk Ukeblad.
Fikk fristen forandret
Det var den 17. desember Politiet fikk anmeldelsen fra Miljødirektoratet.
– Direktoratet har anmeldt Statoil for å ha hatt brannskum med 0,001 vektprosent PFOS i strid med produktforskriften § 2-9 og for å ha sluppet ut slikt brannskum i strid med forurensningsforbudet i forurensningsloven § 7, opplyser Politiet til Teknisk Ukeblad.
Dateringen til Politiet viser at saken som blir etterforsket går over tidsrommet 16. april 2007 til 21.12.2015.
Ifølge et dokument Teknisk Ukeblad har fått innsyn i, skal det være snakk om to forskjellige systemer Statoil må skifte: 1 prosents-systemene og 3 prosentsystemene. Det er sistnevnte system som fortsatt ikke er ferdigstilt.
I utgangspunktet skulle eventuelle tvangsmulkter ha blitt gitt dersom det ikke var i orden innen 1. mars. Etter nærmere forklaringer fra Statoil har fristen blitt satt til 1. oktober, slik Teknisk Ukeblad forstår det.
– Kun én innretning gjenstår
Morten Eek, pressetalsmann i Statoil, bekrefter overfor Teknisk Ukeblad anmeldelsen.
Han sier at Statoil ikke har fått noen informasjon om detaljene i denne anmeldelsen, og Eek snakker derfor på generelt grunnlag rundt PFOS-håndteringen i selskapet.
– Vi har jobbet med denne problemstillingen over lang tid, og vært en pådriver i industrien for at mindre miljøskadelig skum kommer i bruk. Det som er tilfellet her er at restene av PFOS stammer fra det opprinnelige brannskummet som var på markedet frem til 2002-2003. Dette inneholdt PFOS. Vi byttet ut dette skummet i 2005-2006. Altså i god tid før forbudet, sier Eek.
Men ifølge pressetalsmannen var PFOS-bestanddelene i det gamle brannskummet så resistent, at det fulgte med rester til det nye brannskummet, noe som gjorde at også dette ble PFOS-forurenset selv om konsentrasjonene var lave.
– Vi ble i 2015 gjort kjent med at Visund hadde rester av PFOS som var over gjeldende grenseverdi som er på 0,001 vektprosent. Vi gjorde da en full PFOS-undersøkelse som bekreftet problemet på flere innretninger på sokkelen. Vi har siden vært opptatt av å skifte ut skum på en sikker og miljøakseptabel måte, hvor drenert skum har blitt håndert som spesialavfall, sier han.
Eek sier at det nå kun er én innretning igjen som ikke har fått skiftet ut det forurensede brannskummet.
– Det er kun Gullfaks A som gjenstår. Alt det andre er skiftet ut og vi har holdt en dialog med Miljødirektoratet om funn og tiltak. Vi har nå fått utsatt frist frem til 1. oktober for å gjøre de siste utbedringer som trengs, sier han.
Vil ikke si noe
– Vi har fulgt en hovedstrategi som legger vekt på å erstatte fluorbasert brannskum med nye fluorfrie varianter av type Re-healing-skum (RF-skum), skriver Statoil i et svar til Miljødirektoratet i vår.
Det går også frem at det er snakk om én innretning der det er vrient å skifte fra fluorbasert skum til RF-skum.
– Teknisk gjennomgang viser at RF-skum ikke kan benyttes uten modifikasjon av system. Gjennomgangen har konkludert med at skumpumper vil kunne stoppe grunnet overlast når eksisterende skum byttes ut med RF-skum, heter det.
Miljødirektoratet sier til Teknisk Ukeblad at de ikke ønsker å kommentere saken på nåværende tidspunkt. De bekrefter anmeldelsen, men henviser til Politiet for flere kommentarer.
– Statoil ble anmeldt til politiet før jul i fjor. Anmeldelsen er unntatt offentlighet av hensyn til politiets etterforskning. Vi kan ikke uttale oss om årsaken til at vi valgte å anmelde saken da det kan ha betydning for etterforskningen. For spørsmål i sakens anledning henviser vi til politiet, sier Anette Fischer i Miljødirektoratet.