I Statoils ferske årsrapport kommer det frem at konsernet per 31. desember 2014 hadde råolje til en verdi av 10,1 milliarder kroner på lager.
På tilsvarende datoer i 2013 og 2012 hadde konsernet råolje for henholdsvis 15,2 og 13,7 milliarder kroner på lager.
I årsrapporten skriver Statoil at nedskrivningen av varelageret medførte en kostnad for selskapet på fem milliarder i 2014. Selv om råoljelageret var blitt mindre verdt, bekrefter pressetalsmann Morten Eek at selskapet ved årsskiftet hadde mer olje på lager enn året før.
Les også: Splitter nye Gudrun fikk helidekk fra Kina. Nå har det slått sprekker
Venter på høyere pris
På grunn av oljeprisfallet, er inntektene fra oljeselskapenes såkalte nedstrømsvirksomhet (raffinering, salg og distribusjon, red.anm) blitt stadig viktigere. Statoil og andre oljeselskaper lagrer råolje med forventning om å kunne selge den for høyere pris i fremtiden.
– Vi lagrer for tidsarbitrasje, vi lagrer for pris som er høyere fremover i tid enn i dag, fortalte Rune Bjørnson, direktør for markedsføring og trading i Statoil under et seminar i forrige uke.
Selskapet lagrer også olje for å kunne tilby oljeblandinger som passer det enkeltes raffineris spesifikasjoner, og gjennom dette kunne oppnå høyere pris enn dersom raffineriet selv skulle blandet oljen.
Les også: Nå produserer Helge Lunds nye selskap olje fra Knarr-feltet
Underjordiske lagre
Statoil ønsker ikke å gå ut med ferske tall som viser fyllingsgraden på oljelagrene, fordi dette er prissensitiv informasjon. Tallene fra årsrapporten er dermed de ferskeste.
Selskapet opplyser at de har følgende kapasitet for lagring av råolje i tanker og kaverner (underjordiske lagre, red.anm):
- Mongstad cirka 6 millioner fat
- South Riding Point (Bahamas) cirka 6 millioner fat
- Sør-Korea cirka 4 millioner fat
- Rotterdam cirka 2 millioner fat
Lagrer ikke på skip
Den billigste måten å lagre olje på er i såkalte kaverner, underjordiske fjellhaller som Statoil har flere av på Mongstad.
Selskapets forventninger til fremtidig stigning i oljepris har ennå ikke blitt store nok til at de har begynt å lagre olje på skip - den dyreste formen for lagring.
Den typiske kostnaden for oljelagring i kaverner ligger på om lag 0,25-0,30 dollar per fat per måned, 0,50-0,80 dollar per fat per måned i tanker på land, og rundt 1,20 dollar pr fat for lagring i store tankskip, ifølge TDN Finans.