HOUSTON: Kronprins Haakon fikk gleden av å klippe snora da verdens ledende subsea-selskap mandag lanserte sitt nye design, laget av arkitektfirmaet Snøhetta.
- Dette gjenspeiler sjela til FMC både når det gjelder teknologi, produkter og hva man ønsker å være. Vi bare måtte ha et avansert design, sier direktør Ole Gustavsen i Snøhetta til Teknisk Ukeblad.
Visste ingenting
Mannen som leder den norske subsea-avdelingen på Kongsberg, Tore Halvorsen, jublet sammen med den Houston-baserte toppsjefen i FMC, John Gremp. Ingen i toppledelsen hadde sett designet på forhånd. Det vil si, Gremp ba om å få ta en titt på utstillingen kvelden før premieren på OTC.
- Vi har hatt samme konsept i sju-åtte år, og vi hadde lyst til å fornye oss. Vi markerer oss på store oljemesser her i Houston, i Stavanger og i Aberdeen og andre steder. Vårt ønske var å få en oppgradering av all grafikk slik at alle – ung eller gammel – blir fascinert av det vi driver med på havbunnen, sier Halvorsen.
Les også: Havbunnsfabrikken blir klar før 2020
Barna lærer subsea
Han er full av beundring for resultatet av Snøhettas arbeid og spesielt leverandøren av grafikk, Octaga Visual Display i Oslo.
- De har gjort en fantastisk jobb med interaktive modeller. Jeg har opplevd at flere tar med seg barna for å lære dem om subsea gjennom våre utstillinger. Det gjør meg varm om hjertet, sier Halvorsen.
Snøhetta har brukt tid på workshops både i New York og Oslo med en gruppe utvalgte ansatte for å finne fram til riktig design som avspeiler hva FMC skal stå for.
Les også: Slik kan de utvinne olje under isen i Arktis
Undervannsverden
- Vi har tenkt mye på at selskapet lever i en undervannsverden. Vi måtte derfor ha referanser til hav og sjø. Derfor er både farger og former tilpasset dette. Vi har prøvd å skape noe helt unikt som skiller seg fra andre.
Store hvite skjermer – formet som seil – omkranser utstillingen som bl.a. omfatter en kjempeskjerm med 3 D-grafikk hvor det holdes korte foredrag om teknologien. I annen etasje en gedigen terrasse med små bord og avskjermede møterom.
Kreative teknologer
Utstillingen domineres av et kjempemessig 15.000 psi høytrykks «juletre» på 65 tonn som etter OTC skal leveres til Shells anlegg i Mexicogolfen.
- Vi definerer oss som et kreativt teknologiselskap og ønsket en kreativ design. Den er også laget i moduler slik at den kan tas ned i ulike deler og tilpasses ulike utstillinger.
Kronprinsesse Mette-Marit imponerte toppsjefen John Gremp med at hun kunne styre grafikken da de fikk en innføring i subsea kompresjonsteknologien.
- Hva har moroa kostet, Halvorsen?
- Det vet jeg ikke, men jeg vet at det er verdt pengene.
Les også:
Det finnes ikke store nok skip til framtidige subseautbygginger