Onsdag morgen møttes næringsorganisasjoner, interesseorganisasjoner, offentlige etater, kommuner, fylker, transportselskaper og konsulenter for å diskutere Oslos fremtidige kollektivtilbud på Ullevål stadion.
Verkstedet var det andre av totalt tre verksteder i forbindelse med konseptvalgutredningen for økt transportkapasitet inn mot og gjennom hovedstaden.
Skal sile ut forslagene
Det er Norconsult som har fått jobben med å lage en konseptvalgutredning om transportbehovet i Oslo av Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter, og som arrangerer verkstedene.
På første verksted svarte deltakerne på hvilke behov de mener innbyggerne i Oslo har når det kommer til kollektivtransport. På onsdagens andre verksted skal deltakerne komme med forslag til hvordan kollektivutfordringene bør løses.
– Vi har allerede rundt hundre forslag liggende, og regner med å få mellom 150 og 200 forslag i dag, sier Terje B. Grennes, prosjektleder i Norconsult.
I løpet av to uker skal Norconsult nå gå gjennom alle forslagene som kommer inn fra dagens verksted.
– Vi vil så presentere mellom fem og ti forslag som representerer forslagene som kommer inn i dag ved neste verksted, sier han.
Les også: Denne eldgamle tunnelmetoden skal hindre katastrofe på Follobanen
Løsningen kan komme i dag
Prosjektleder for KVU Oslo-Navet, Terje Grytbakk, har store forventninger til dagens verksted.
– Det er en sjanse for at det som blir Oslos nye kollektivløsning foreslås i dag. Det blir spennende å se hvilke løsninger som blir foreslått, sier han.
Det er ikke lagt noen føringer for trase når deltakerne skal komme med forslag.
– Men vi ønsker at de skal se på mulighetene for ny jernbanetunnel og ny t-banetunnel. Det er også essensielt å ta hensyn til Oslos grunnforhold, sier Grytbakk.
Les også: Kan dette være maskinen som får togene til å gå i rute?
Aktuelt med TBM
At grunnforhold er avgjørende for hovedstadens nye kollektivsystem bekreftes av geoteknikker Torbjørn Johansen fra Geovita.
– Det er mye løsmasser i Oslo, og mye eksisterende infrastruktur og tunneler. Skal vi se på ulike traseer for tunnelene er det essensielt å ta hensyn til grunnforholdene, sier han.
Johansen ser ikke bort fra at tunnelboremaskin (TBM) kan bli aktuelt til ny jernbane- og t-banetunnel.
– TBM er jo veldig i vinden for tiden, sier han.
Den endelige konseptvalgutredningen skal ligge klar 1. mai 2015.
Les også:
Ny maskin støper vei og legger skinner i ett