Telenor får stadig flere mobilkunder. Ingen steder vokser selskapet raskere enn i Myanmar. Siden selskapet kom på lufta i fjor høst har de nå 6,4 millioner kunder.
Det er nesten en dobling siden begynnelsen av året. Ikke dårlig med bare 1772 basestasjoner i drift.
Les også: Flere og flere ser serier gratis med Popcorn Time, men er det lovlig?
Bedre enn India
I Norge har selskapet halvparten så mange mobilkunder. Og de har rundt 10.000 basestasjoner å boltre seg på, i en miks av ulike teknologier fra 2 til 4G.
Men så skaper også norske kunder, med en raskt økende datahunger, også mer penger i kassa. Her gir hver kunde en omsetning (ARPU) på 312 kroner i snitt. I Myanmar er den 52 kroner.
Et beskjedent beløp, men det er mer enn fire ganger mer enn selskapet tjener per kunde i India.
– Vi er ikke alene her borte, men Telenor er størst av nykommerne. Den viktigste konkurrenten vår, Quatareide Oredoo, har langt færre kunder på tross av at de kom i gang en måned før oss. Litt av suksessen vår skyldes av vi opererer både et 2G- og 3G-nettverk. Ooredoo har bare et 3G-nett. Det gjør at kunden kan bruke eldre og billigere telefoner i vårt nett, sier kommunikasjonssjef for Telenor–konsernet i Asia, Tor Odland.
Les også: Blir ny konsernsjef i Telenor
Tre om beinet
I tillegg til Telenor og Ooredoo eier også staten et mobilselskap, MTP, som har vært i drift mye lenger enn de to nykommerne. Tradisjonelt har de rettet seg inn mot eliten i landet. De har operert i et monopolmarkedet og har ikke tenkt på service. Prisen har vært høye og dekningen konsentrert til de store byene. De har operert med skyhøye priser, et rent 2G-nett, og svært lite tjenester, men nå vil de også konkurrere med de to andre og de har fått med seg et japanske datterselskap av Sumitomo Corporation. Det har hjulpet for i følge Myanmar Times har MTP solgt 8 millioner SIM-kort det siste året.
Det er ikke for å være snille og åpne Myanmar har invitert utenlandske selskaper til å bygge og drive mobilnettverk i landet. Regjeringen ser på telekommunikasjon som et viktig fundament for å få fart på næringslivet.
– For svært mange har den nye tilværelsen med mobiltelefon skapt en helt ny dynamikk for folk som driver forretning. Men vi ser også at det er en fare at mange kan være litt naive som førstegangsbrukere av internett, og det kan utnyttes av lurendreiere. Derfor bruker vi en del ressurser for å lære opp kundene slik at de ikke går på limpinnen så lett, sier Odland.
Les også: Før oppgraderte Netcom 20 basestasjoner i uka. Så la de om tempoet.
Stor oppgave
I løpet av de første fem årene skal Telenor etablere rundt 8000 basestasjoner som skal dekke 90 prosent av befolkningen. Det er ikke så enkelt som i mange andre land. Det finnes svært lite fibernett i landet. For at basestasjonene skal få akseptabel kapasitet, må de knyttes opp med fiber eller radiolinjer og har fått med seg et
Det er også en utfordring å skaffe strøm i et land med veldig begrenset generell infrastruktur. Ikke minst stabil strøm. I tillegg trenger landet økt kapasitet inn og ut, og den må også etableres.
Telenor har måttet svare på hvordan selskapet håndterer blant annet korrupsjon i det fattige landet.
– Omgivelsene i Norge hadde en høy forventning til Telenor da vi gikk inn i Myanmar. Og hvor er vi nå? Vi har møtt enhver forventning så langt. Er det korrupsjon i landet? Ja. Og vi klarer å håndtere det, sa Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas under Verdens økonomiske forum tidligere i år.
Les også: Google lanserer eget mobilnettverk
Elsker mobilen
Ifølge Odland er befolkningen i landet i ferd med å etablere et skikkelig kjærlighetsforhold til mobiltelefonen.
– Når folk får lønn kommer mat og kontantkort til mobilen svært høyt på lista. Dette er et kontantbasert samfunn, så folk kjøper skrapekort for å fylle på penger. Nøkkelen er å finne ut hvordan vi skal sette sammen de beste pakkene slik at alle kan få råd til mobiltjenester, sier Odland.
Ikke alle benytter telefonen som kommunikasjonsverktøy heller. Barn bruker den til å spille og til å høre på musikk selv om de er uten nettforbindelse.
– Det er ikke bare mobilnett som mangler i store deler av landet, det mangler strøm også. Men det løser folk med å lade telefonen med solceller, sier Odland.
Les også: Lønner det seg å kjøpe mobil med abonnement?
Ny hverdag
For et år siden så man knapt folk med mobiltelefon i Myanmar. Nå er det status å gå rundt og snakke i telefonen.
– Det har vært en dramatisk sosial endring det siste året fordi så mange har fått mobil, på godt og vondt. Jeg tror sosiale medier vil få en økende utbredelse på mobilene i årene fremover. Ikke minst på grunn av behovet folk har til å holde kontakt med familie. Det er viktig her borte, sier han.
Selv om tale er viktigst har halvparten av mobilbrukerne tatt i bruk data på telefonen, som er høyere enn i naboland som Thailand og Bangladesh. Telenor mener dette kanskje kan skyldes en oppdemmet nysgjerrighet på internett i Myanmar.
Folk i Myanmar er ikke som i Telenors hjemland. Her domineres markedet av kostbare smarttelefoner med Apple og Samsung i spissen. Slik er det ikke i Telenors nye vekstmarked. Her kjøper de både smarttelefoner og featuretelefoner fra mellom 20 dollar og oppover. Her blir selv Huawei for dyre og markedet domineres av langt billigere kinesiske telefoner med Android.
– Mange av telefonene vi selger har to SIM-kortporter. Det betyr at brukerne kan ha to abonnementer og bruke dem om hverandre slik det lønner seg, sier Odland.
Les også: Ny strømmetjeneste vil la deg leie film for 3 kroner