Fra og med 20. mai 2018 endres reglene for periodisk kjøretøykontroll (EU-kontroll).
Regelendringene er en del av EUs kjøretøykontrollpakke, og omfatter hele EØS- området.
– Den aller største forskjellen blir kravet til opplæring og sertifisering av kontrollørene, forteller Jarl Tyldum i NAF.
Allerede økte priser
I juni i fjor ble det innført endringer i EU-kontrollen som gjorde det vanskeligere å få «feilfri»-stempel på bilen enn det det var tidligere.
Regelendringene, som i all hovedsak dreier seg om bremser, forstilling, rust og utslipp, finner du uthevet i gult her.
De førte til at den eksisterende sjekklisten kontrollører måtte gjennom med 85 punkter, ble utvidet til 150 punkter.
– Denne regelendringen har ført til at EU-kontrollen tar lenger tid, og i snitt koster cirka 20 prosent mer enn tidligere, forteller Tyldum.
Ytterligere prisøkning
Med ytterligere økte krav til de som utfører EU-kontroll, frykter Tyldum at prisene også vil øke mer.
– Sertifisering av kontrollører vil koste verkstedene penger, så det er ikke usannsynlig at det vil gjenspeile seg i prisen på kontrollen, sier han.
Også Tor Simensen, avdelingsleder for bransjespørsmål hos Norges bilbransjeforbund ser for seg ytterligere økning i prisen på EU-kontroll med de nye reglene.
– Når verkstedene må legge mer ressurser i opplæring er det nærliggende å tro at mange vil velge å dekke inn denne kostnaden ved å øke prisene på periodisk kjøretøykontroll, sier han.
- Les også: Her er de nye reglene for EU-kontrollen
Strengere kompetansekrav
Simensen sier Bilbransjeforbundet sliter litt med å forstå hva de konkrete endringene i regelverket for EU-kontroll vil bli.
– Det spesielle med denne høringen er at det egentlig bare foreslås lovhjemler, ikke konkrete formuleringer til lovverket. Når hjemlene er innført vil vegdirektoratet måtte formulere de endelige reglene, forklarer han.
Men sier det likevel er klart hvilke områder reglene vil bli strengere på.
– Det er tydelig at det vil bli stilt strengere kompetansekrav til kontrollører, strengere krav til opplæringsinstitusjoner som lærer opp kontrollørene, og at det vil bli enklere for tilsynsetatene å gebyrlegge de som ikke følger regelverket, sier han.
- Les også: Disse bil-reglene skal regjeringen endre
Full gjennomgang
Statens Vegvesen er i full gang med å gå gjennom det nye regelverket fra EU. Seniorrådgiver Trond Robert Larsen bekrefter at det vil komme krav til opplæring av kontrollører, men sier etaten foreløpig ikke er sikker på hvordan den skal gjennomføres.
– Vi ser for oss at det vil stilles krav til fagbrev, samt grunnopplæring i periodisk kjøretøykontroll for de som skal foreta kontrollene, men så langt er vi ikke sikre på hvem som skal foreta denne opplæringen, sier han.
Også Larsen bekrefter at økt kompetansekrav til føre til økte kostnader for kontrollorganene.
– Det er vanskelig å si hvor mye dette vil utgjøre i prisen per EU-kontroll, men at det vil bli økte kostnader knyttet til dette er det ingen tvil om, sier han.