Klokka 12.30 tirsdag ble F314 KNM «Thor Heyerdahl» overtatt av Forsvaret på en seremoni hos verftet Navantia i Ferrol på nordvestspissen av Spania.
Med en totalramme på 18,9 milliarder kroner er dette den største anskaffelsen i forsvarets historie så langt. Inntil det settes ny rekord når kontrakten for nye kampfly signeres.
– Det som mangler nå er å få på plass NSM og NH90. Når dette er på plass vil det øke fartøyenes stridsevne utover den de har i dag, sier Generalinspektøren i Sjøforsvaret, kontreadmiral Haakon Bruun-Hanssen, til Teknisk Ukeblad.
Venter på mer utstyr
Det vil gå tre år før stridsevnen til fregattene når sitt fulle potensial. Først i løpet av 2013 vil skipene kunne ta i bruk militær satellittkommunikasjon, nye sjømålsmissiler og NH90-helikoptrene.
Fem år på overtid er de første fregatt- og kystvakthelikoptrene NH90 i ferd med å leveres til Norge. NH90 skal opptre som fregattenes forlengede sensor- og våpenarm, og Norge blir faktisk første land som tar fregattvarianten (NFH) i bruk i sjømilitære operasjoner.
Les også: Først med NH-90 til sjøs
Sjømålsmissilet NSM fra Kongsberg Defence Systems kan imidlertid være montert og testet noe tidligere enn 2013, dersom behovet oppstår, forklarer Bruun-Hanssen.
– Fregattene er i all hovedsak klare til å motta og operere NH90. I påvente av NH90 benytter vi andre militære og tidvis også sivile helikoptre til å opprettholde helikopterkompetanse om bord, sier han.
Prosjektleder i Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo), kommandør Sigurd Smith, understreker at det å være stridsdyktig innebærer mer enn det rent materiellmessige.
– Det handler vel så mye om besetningenes evne til å utnytte materiellet og fartøyene på en optimal måte. Allerede nå deltar fregattene i operasjoner og leverer meget viktige bidrag som en sjøforsvarets viktigste kapasiteter, framholder Smith.
Unik posisjon for Kongsberg Defence Systems
Nok folk til tre av fem fregatter
Besetningen skal nå drive trening og tilvenning frem til fartøyet seiler hjem til hjemmebasen Haakonsvern den første uka i mars.
Tiden frem til da vil være hektisk for både prosjektorganisasjonen og besetningen på hver sine områder. Prosjektet vil ha hovedfokus på det forestående test- og verifikasjonsprogrammet, samt på oppfølging av garantisaker som avdekkes i den tolv måneder lange garantiperioden som begynner ved overtakelsen.
Besetningen vil ha fokus på seile fartøyet for å få best mulig driftserfaring og gjennomføre oppøvingsaktiviteter fastlagt av fregattvåpenet.
Sjefen for Sjøforsvaret beskriver driftsbudsjettet for fregattene i 2011 som tilfredsstillende.
– Når det gjelder bemanning, så har vi i dag besetning til å ha tre operative fregatter. På sikt ønsker vi å øke dette slik at vi kan seile fire, sier Bruun-Hanssen.
Gjenkjøp
Fregattkjøpet er omtalt som en av de beste gjenkjøpsavtalene Norge har fått noensinne, og omfatter mer enn 250 norske bedrifter.
Allerede i 2007 hadde spanjolene oppfylt sine forpliktelser på 10,6 milliarder kroner. I tillegg har det spanske Forsvaret kjøpt norsk forsvarsmateriell for i overkant av tre milliarder kroner som del av denne avtalen.
Les sakene: 10 forsvarsmilliarder til norsk industri
Navantia på frierferd til norske bedrifter
Og det industrielle samarbeidet har fortsatt i etterkant utenfor gjenkjøpsregimet.
– Forsvarsdepartementet inngikk en fornyet avtale med Navantia i 2008, for å blant annet motivere for videre samarbeid mellom norsk og spansk industri. Denne avtalen har medført verdiskapning i Norge for cirka 50 millioner euro årlig, opplyser oberst Tore Kvalvik i Forsvarsdepartementet.