Statoil og Shell lanserte mars 2006 planer om å etablere en verdikjede for CO 2 mellom Statoils planlagte gasskraftverk på Tjeldbergodden og petroleumsfeltet på Haltenbanken.
Prosjektet er blant favorittene til å bli et av EUs 12 piloter for CO 2-håndtering. Likevel har det havnet i skyggen av Mongstad og Kårstø.
– Det viktigste for oss har vært å jobbe fram et godt prosjekt. Vi har ikke prioritert å få oppmerksomhet i media. Dessuten har vi ikke vært en del av den politisk debatten på samme måte som de to andre prosjektene, sier Shells informasjonsansvarlig for Halten CO 2, Øistein Johannessen.
I front
Mange hevder at Halten CO 2 er det mest spennende norske CO 2-prosjektet. Det er ikke Johannessen uenig i.
– Vi har i alle fall kommet lengst, og har allerede en fullstendig organisasjon med 80 til 90 ansatte på plass. Og det er satt av betydelige ressurser til prosjektet.
Johannessen er klar på at de forventer å få samme betingelser som de andre CO 2-prosjektene. – Vi har en god dialog med myndighetene, men vi har ikke gått inn i forhandlinger enda. Det skyldes at vi ønsker å få et fullstendig bilde av både de tekniske og kommersielle aspektene ved prosjektet før vi starter en slik dialog. Men hvis Halten CO 2 skal realiseres, er det nødvendig med tilsvarende rammebetingelser som på Kårstø og Mongstad.
Enormt prosjekt
Han forteller at prosjektet på Tjeldbergodden er dobbelt så stort som det på Kårstø. To og en halv million tonn CO 2 skal fanges årlig. Men selve rensingen blir ikke norsk pionervirksomhet.
– Ingen norske aktører er aktuelle som teknologileverandør til rensingen på Tjeldbergodden. Det er ikke til å legge skjul på at de utenlandske aktørene har kommet lengre. Valget står mellom Fluor, Mitsubishi og Cansolve, sier Johannessen.
EU har gått inn for å ha 12 pilotanlegg for CO 2-fangst og lagring innen 2015. Det betyr at 12 kullkraftverk og gasskraftverk blir utnevnt til demonstrasjonsprosjekt og får EU-støtte. Halten CO 2 regnes som Norges favoritt til å bli utvalgt. – Vi håper selvfølgelig at Halten CO 2 kan bli et av EUs pilotprosjekter, sier Johannesen.
Halten CO 2-prosjekt er et av flere verdikjedeprosjekter som er satt i gang for å finne løsninger på hvordan CO 2-utslippene kan håndteres, lagres og brukes for å redusere CO 2-utslipp til atmosfæren, som en integrert del av satsingen på merutvinning (eor) på oljefeltene i Norskehavet.