INDUSTRI

– Ikke en eneste er blitt sagt opp som følge av fusjonen. Vi trenger alle

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
16. des. 2013 - 10:37
Vis mer

Det er også i toppen for klassifisering og godkjenning av olje- og gassinstallasjoner, rørledninger, vindkraft, energi og flere andre områder.

– Ikke en eneste er blitt sagt opp som følge av fusjonen. Vi trenger alle, sier Henrik O. Madsen, til Teknisk Ukeblad.

Årsaken er klar: Ambisjonen er å vokse i alle markedene DNV GL nå er inne i og bli enda større der det er mulig.

– Det vi trenger minst av alt er usikkerhet i organisasjonen. Vi har derfor vært krystallklare på at ingen er overflødig i DNV GL Group. Markedene vokser så fort at vi trenger dem som allerede er her, sier han, og regner med en naturlig avgang på cirka 6–7 prosent i året.

Venter fleksibilitet

– Det kan til og med hende vi må ansette noen i spesielle funksjoner, påpeker han, og er stolt av at 83 prosent av de ansatte har universitets- eller høyskoleutdannelse.

– Det er mange med høy kompetanse, men en del må være fleksible og får nye oppgaver eller flytter til andre deler av konsernet, sier Madsen.

Fusjonsprosessen i seg selv er også arbeidskrevende. Samtidig skal kundene betjenes.

– Samordning av klasseregler for skip tar tid. Det er ikke vanskelig, men krever nitid arbeid, sier Madsen. DNV GL Group er nummer én eller to på klassing av alle skipstyper.

– DNV og GL utfyller hverandre slik at vi nå er i toppen for alle segmenter. Alle konkurransemyndigheter aksepterte fusjonen uten innsigelser, også Kina, sier han. DNV GL er verdens største skipsklassifiseringsselskap med 24 prosent markedsandel målt i tonnasje.

Les også: Batteri på skip sparer miljøet for 10 ganger så mye CO2 som batteri i biler

Lik i skapet?

Arbeidet går etter hans oppfatning så å si smerte­fritt.

– Det dukker helt sikkert opp overraskelser. Noen har vi fått, som at GLS' ordreinngang på ett område var lavere enn ventet, men ikke verre enn at vi takler det. Vi har også ulike måter å drive på, sier Madsen.

Skandinaviske prosessorienterte organisasjoner møter tysk topptung, men actionpreget modell. Det er den skandinaviske modellen som vil rå.

Han mener personkjemien er god, men den tyske GL-sjefen var ikke så fornøyd med å miste sin posisjon og har derfor trukket seg.

– Det er ikke noe dramatisk. Han har vært lojal og konstruktiv, og innså at det ikke er en fusjon med likt styrkeforhold, sier Madsen.

Det fusjonerte selskapet har 16.000 ansatte fordelt på mellom 300 og 350 kontorer i 100 land. Der det er dobbelt opp med lokaler, flytter de sammen.

Maritim del, som utgjør den største delen av DNV GL Group, har allerede samlet 50 % av kontorene. Resten skal være samlokalisert i løpet av våren.

Les også: Ulstein skal bygge sitt største skip noensinne

FoU-basert

I dag er den samlede omsetningen ca. 2500 millioner euro (ca. 20 milliarder kroner).

DNV har alltid hatt som mål å bruke 5 prosent på FoU. Som selvstendig stiftelse, er det ingen aksjonærer som skal ha utbytte.

– En stor del av overskuddet pløyes tilbake i konsernet. Av de fem prosentene skal vi bruke en prosent på strategisk forskning. Vi har forskningsprogram som ser på teknologiutvikling 5-10-15 år fram i tid. De vet at budsjettet er der, de trenger ikke søke om midler. Vi gjør dette for å være i forkant hele tida, sier Madsen.

UavhengigSniktitt: DNV GL presenterer sin nye logo og nettside 16. desember. Henrik O. Madsen har allerede fått trykket opp visittkort med den nye, forsiktige logoen som tar med litt fra begge fusjonsparter.
UavhengigSniktitt: DNV GL presenterer sin nye logo og nettside 16. desember. Henrik O. Madsen har allerede fått trykket opp visittkort med den nye, forsiktige logoen som tar med litt fra begge fusjonsparter.

Uavhengig

DNV var eid av DNV Stiftelsen, som nå er majoritetsaksjonær i DNV GL Group. Slik vil det fortsatt være. Helst for all tid.

– Vår uavhengighet både fra kommersielle eiere og i forhold til teknologi er avgjørende for vår troverdighet. Det vil alltid være behov for noen man kan stole på. Vi har ikke noe ønske eller noen plan om å bli børsnotert, sier Madsen. DNV GL eier ingen patenter. De er med og utvikler konsepter, men overlater detaljer og patentering til industrien.

– Vi må passe på balansen. Vi skal klassifisere og verifisere og må beholde troverdighet som teknologinøytral. Sikkerhet og funksjon er hovedsak.

Les også:

Nytt superskip til den amerikanske marinen

Dette har folk prøvd å få til i 150 år

Den «leser» bølger og har en toppfart på over 40 knop  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.