Jernbaneverket slutter seg til vurderingen fra den tyske konsulentgruppen som har sett på potensialet som kan ligge i høyhastighetstog i Norge.
I transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan 2010-2019 skriver de at forutsetningen for å få en høyhastighetsbane på plass er dobbeltspor-utbygging på intercity-strekningene på Østlandet.
Krever dobbeltspor
Dobbeltspor på strekningen Oslo-Ski omtales som "særlig viktig" å få på plass i planperioden.
- Jernbaneverket mener utredningen og øvrig grunnlagsmateriale viser interessante muligheter for å utvikle høyhastighetsbaner i Norge, heter det i transportplan-forslaget.
Jernbaneverket understreker imidlertid at det gjenstår mye utredningsarbeid før det er etablert et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag. Derfor anbefaler de å gjennomføre mer detaljerte studier av driftskonsept, kapasitetsstudier og langsiktig behov for integrering av høyhastighet i Oslo-området.
Langt frem i tid
De tilrår at Stortinget, i behandlingen av Nasjonal transportplan våren 2009, fastlegger mål for den langsiktige utviklingen av fjerntrafikken på jernbane i Norge.
- Dette vil ha et perspektiv ut over planperioden, men er viktig for bruk av planressurser for utvikling av jernbaneinfrastrukturen totalt sett, heter det i Jernbaneverkets forslag.
De støtter seg til den tyske konsulentgruppens koklusjoner, og skriver at en høyhastighetsbane kan være samfunnsøkonomisk lønnsomt ved trinnvis utvikling og hastigheter på 250 km/t mellom Oslo og de store byene i Sør-Norge.
Ingen trasévalg
Jernbaneverket nevner ikke hvilke traseer de mener er mest hensiktsmessige for en høyhastighetsbane.
Imidlertid nevner de strekningen Stavanger-Bergen som den mest krevende utbyggingsmessig, enten den går langs kysten eller via Røldal. Derfor mener de denne strekningen ikke bør bygges ut i første trinn.
Hvilke strekninger som derimot er mest hensiktsmessige, vil de ikke si noe om før en mer detaljert konseptanalyse er på plass.