Forskningsrådets Maroff-program har 150 millioner kroner til disposisjon for miljørelatert, maritim forskning.
Midlene fordeles over tre år, og innebærer den største utlysningen innen Maroff.
God og bedre
Fordelingen av midlene skal være i tråd med innsatsområdene som fokuseres i innovasjonsstrategien Maritim 21.
Der har næringen plukket ut spesielle områder som norsk maritim næring har spesielt gode forutsetninger for å være ledende.
Gasser på
Energieffektivisering og LNG trekkes fram spesielt. Nytt er også at det kan søkes om støtte til demo- og pilotprosjekter, ifølge nettsidene til Maroff.
– Det nye er at vi innenfor miljø legger mer vekt på forskning som bidrar til energieffektivisering. Også bruk og distribusjon av naturgass (LNG – liquefied natural gas) og miljøvennlig transport og operasjoner i nordområdene er mer fremhevet i den nye planen, sier seniorrådgiver Kjell Røang i Forskningsrådet.
Norge er i løpet av 10 år blitt ledende på bruk av LNG og gassmotorer med over 20 ferger og offshorefartøy i drift.
Fra tegnebord til test
Både forskningsmiljøer og bedrifter kan søke om midler. Rederier, verft, og utstyrsleverandører møter ofte veggen når en idé skal overføres fra modell og skal til et fullverdig produkt. De får nå muligheter til å realisere produktene.
– Under innovasjonsprosjekter er det også mulig å søke om såkalte demonstrasjonsprosjekt, for fullskala testing av forsøksteknologi på skip eller anlegg. Dette er beregnet på teknologi som fortsatt er på forskningsstadiet, men som har kommet forbi testing i laboratoriet, opplyser Røang.
Les også: Viking Lady på klima-skryteliste
Norske forskere gjør skipsfarten renere