Statoil-direktør Astrid Sørensen med ansvar for fellesoperasjoner, sier i dag at subsea spiller en nøkkelrolle i Statoils strategi på Subsea Valley-konferansen på Fornebu.
Problemet er at det er svært dyrt å bygge ut, vedlikeholde og drifte. Jo eldre, desto dyrere.
Over halvparten av Statoils oljeproduksjon skjer gjennom subseabrønner. Flere nærmer seg pensjonsalderen. Cirka 80 prosent av brønnene er over 10 år.
Les også: Disse subsea-grepene må oljeindustrien gjøre for å tilpasse seg fremtiden
Konkurranse
– Vi investerer mer, men produksjonen står stille. Det er en stor utfordring, sa Sørensen.
Hun utdyper overfor Teknisk Ukeblad:
– Subseautstyret er designet for 20-30 års levetid. Vi må ha fokus på videreutvikling av eksisterende utstyr, både for å øke utvinningsgraden og levetiden, sier Sørensen.
Statoil jobber med å øke konkurranse gjennom å kvalifisere tredjeparts leverandører for håndtere definerte vedlikeholdoppgaver. Mer enn 50 selskaper er til vurdering som mulige leverandører.
– For noen utvalgte komponenter, må vi bruke «merkeleverandørene», men for mye annet kan vi sette ut til flere. Vi må få opp konkurransen, sier Sørensen.
Hun understreker at subsea fortsatt er svært viktig for Statoil, selv om teknologidirektør Margaret Øvrum har lansert «subseatrær på tynne bein» for å få ned kostnader.
– Det er et viktig tiltak der havdypet er grunt nok, som på Johan Sverdrup, men det betyr ikke at vi legger mindre vekt på subsealøsninger, sier Sørensen.
Les også: Dette er verdens største oppjekkbare rigg
Vasker krav
Hun er glad for at de store leverandørene som Aker Solutions og FMC Technologies har tatt i mot budskapet og standardiserer mer. Statoil innrømmer at de må bidra og gjøre det lettere.
– Vi rydder opp og «vasker» alle våre krav. Vi skal være konsistente og benytte mest mulig internasjonale standarder, sier Sørensen til Teknisk Ukeblad.
Oppbygging av subseainstallasjoner som moduler der byggeklosser med utstyr kan skiftes ut og tas opp for service og vedlikehold er blitt mer vanlig for nye subseainstallasjoner.
Sørensen tror det også kan være mulig å bygge om noe slik at prinsippet kan brukes også for eldre installasjoner.
– Det må tenkes «ettermarked», eller service allerede ved engineering av nye installasjoner, sier hun.
Kostnadene med at det ikke ble gjort fullt ut, må Statoil slite med nå.
– Det har vært en øyeåpner for oss at ettermarkedet er blitt såpass dyrt og krevende. Kapasiteten og konkurransen må opp, sier hun.
Hun setter pris på at FMC Technologies nå legger vekt på å gjøre service og ettermarked til en integrert del av prosjektering og planlegging av sine subsealøsninger.
Les også: Dette kan true Goliat-levering i mai
FMC-takk til oljeselskap
Direktør for salg og markedsføring i FMC Technologies, Arild Selvig, sier på konferansen at de i tillegg til mer standardisering sørger for å overføre kompetanse og kunnskap til lokale kontorer.
FMC Technologies takket aktørene på sokkelen for å tørre å ta i bruk ny teknologi. Det har gitt de norske leverandørene store teknologiske forsprang.
Selvig sier at driverne i markedet har vært oljeselskapene som har tatt risiko ved å ta i bruk ny, uprøvd teknologi.
Forskningsstøtte og langsiktighet fra myndighetenes side har hjulpet fram løsninger og brakt fram produkter til pilotprosjekter.
Oljeselskapene har også vært flinke til å ta med de norske leverandørene ut av Norge og inn på nye markeder.
FMC ser på Brasil og Afrika som de mest lovende markedene framover.
Les også:
Dette er verdens største subsea-utbygging