Airbus har trommet sammen til en stor seremoni for å markere byggestart for den nye fabrikken der A350 XWB skal bygges.
Det 74.000 kvadratmeter store industribygget føres opp like ved A330/340-fabrikken i Toulouse, der Airbus har sitt hovedkvarter.
«Miljøfabrikk»
Flyprodusenten selv utroper den til sin desidert mest energieffektive fabrikk.
Det begrunner de for eksempel med at det praktiseres utstrakt materialgjenbruk fra bygningene som nå rives for å gi plass til nybygget. Mye av elektrisiteten besørges av solceller på taket.
Den strømlinjeformede produksjonslinja skal redusere tiden det tar fra sammenskruingen starter til flyet leveres med 30 prosent.
For øvrig skal fabrikken til 140 millioner euro (i overkant av 1,3 milliarder kroner) befolkes av tusen ansatte når produksjonen er i full gang.
Framskritt
Airbus-sjef Tom Enders er fornøyd med at fabrikken nå er påbegynt bare noen uker etter at designkonseptet for A350 ble fastsatt – den såkalte «detailed definition freeze» som det heter på flyindustri-lingo.
– Dette viser at vi har en jevn framgang med A350-programmet, sier Enders i en pressemelding .
A350 XWB skal leveres fra 2013 og det er Finnair som står først i bestillingskøen.
Populært på papiret
Bare drøyt to år etter at det ble lansert har 29 flyselskaper bestilt til sammen 478 fly. Ifølge Airbus gjør dette A350 til historiens raskest selgende nybygde fly.
A350 blir gjerne betegnet som Airbus sitt svar på flyselskapenes ønsker om tomotors mellomstørrelse wide-body-fly med stor rekkevidde.
Det kommer i tre utgaver, -800, -900 og A350-1000, der sistnevnte kan ta 350 passasjerer.
Rekkevidden er opp til 15.400 kilometer.
Airbus tar kampen mot Dreamliner