Slik konkurrenten Boeing kom med en oppdatering av 737-serien på 1990-tallet, kalt NG (Next Generation), har Airbus nå vedtatt å bygge en ny generasjon av sine smalbuksfly – A320-familien.
Den får navnet A320neo og skal lanseres i 2016, varsler Airbus i en pressemelding i dag.
Les også: Airbus-ingeniørenes drømmefly
Kinesisk 737-konkurrent om seks år
To motorvalg
Ifølge Airbus vil en A320neo være 15 prosent mer effektiv enn dagens A320.
Dette skal hentes inn hovedsakelig med nye motorer. Her er målet å hente rundt 10 prosent. Motorvalgene blir CFMs Leap-X (GE/Snecma) og den girede PW1100G fra Pratt&Whitney.
Ved nydesignede motorfester (pylons) og vingefester har Airbus alt hentet inn drøyt 1 prosent effektivitet. I løpet av et par år kommer nye oppoverbøyde vingetupper – winglets, eller sharklets på Airbus-språk – som i beste fall kan gi 3,5 prosent forbedret effektivitet. Sharklets vil komme i 2012/2013.
Neo-programmet vil imidlertid ikke tilbys minstemann i A320-familien, A318.
757-erstatter?
Nye motorer og mer effektivitet betyr også bedre lasteevne og rekkevidde. Airbus oppgir tallene til «opp til 500 nautiske mil mer rekkevidde og to tonn mer lastekapasitet».
Det betyr at 200-seteren A321neo kan begynne å nærme seg kravene som stilles til flyet som skal erstatte Boeing 757.
I tillegg vil nye motorer og 15 prosent mindre drivstofforbruk også selvsagt bety mindre utslipp av støy og klimagasser.
Ressurskrevende
En ny generasjon har lenge vært på planleggingsstadiet, men det er først nå at Airbus har fått godkjenningen fra morselskapet EADS og dets styre.
Etter det Teknisk Ukeblad får opplyst fra Airbus, vil Neo-programmet legge beslag på flere hundre ingeniører.
Og dette FoU-prosjektet skal altså kjøres parallelt med A350XWB skal settes i produksjon. Til sammen i år bruker Airbus 2,2 milliarder euro på forskning og utvikling.
Airbus mener selv at A320neo har et markedspotensial på over 4 000 fly de neste 15 årene.