Det amerikanske energidepartementet har gjort et studie som viser at elbiler oppfyller behovet til de fleste amerikanere selv om batterikapasiteten blir dårligere.
Mange har tidligere ment at elbilbatterier ikke fungerer godt nok når de har mistet 20 prosent av lagringskapasiteten eller 20 prosent av evnen til å levere kraft.
Les også: På syv år har prisen på elbilbatterier falt med 60 prosent
Møter behovene til 85 prosent av bilistene
Studiet fra energidepartementet viser imidlertid at de daglige behovene til 85 prosent av sjåførene i USA blir møtt selv om kapasiteten går ned mer enn dette.
Dette baserer de på en analyse av 160.000 faktiske reiseruter som har blitt gjort av et representativt utvalg amerikanere.
Hver reiserute viser en 24-timers syklus som måler når bilene kjørte og var parkert, både på vanlige ukedager og i helger.
Les også: Nye elbiler får doblet rekkevidde
Flere variabler
Forskerne tok så utgangspunkt i at alle reiserutene ble gjort av en bil med samme spesifikasjoner som en Nissan Leaf.
Dataene ble så fôret inn et simuleringsverktøy der man vekslet mellom en rekke variabler, blant annet disse:
- Lagringskapasitet
- Tidspunkter for når bilen blir ladet
- Hvordan den blir ladet (med 120V eller 240V-ladepunkt)
- Bykjøring
- Motorveikjøring
- Om klimaanlegget er på
- Om man kjører i oppoverbakke eller nedoverbakke
Til slutt fikk man ut 13 millioner forskjellige regnestykker som altså viser at en elbil, selv om den mister 20 prosent av lagringskapasiteten, vil fungere for 85 prosent av alle amerikanere.
Les også: Slik vil Tesla gjøre slutt på rekkeviddeangsten
Fungerer for de fleste
Samveg Saxena fra forskningsinstituttet Berkeley Lab leder forskningsprosjektet. Han sier mange må gå gjennom sine egne forestillinger når de vurderer å kjøpe elbil.
– Folk har vanligvis trodd at de må bytte batteriene i løpet av få år og at det derfor ikke er verdt å kjøpe en elbil, sier han i en pressmelding fra forskningsinstituttet.
– Vi ser at bare en liten del av bilistene ikke får behovene sine dekket av en elbil som har mistet rundt 20 prosent av lagringskapasiteten. Det er viktig å huske på at de fleste ikke kjører mer enn 65 kilometer de fleste dagene i uken. Det betyr at de har nok reserver igjen som gjør det mulig å ta de vanlige turene selv om de mister en stor del av lagringskapasiteten, sier han videre.
Forskerne påpeker også følgende: Når lagringskapasiteten er nede på 50 prosent, blir reisebehovene til 80 prosent av amerikanere møtt. På 30 prosents kapasitet er det tallet 55 prosent.
Les også: Ny EU-lov: Norge kan trenge 24.000 flere elbilladere på seks år
Fungerer i oppoverbakker
I USA så forskerne ved Berkeley Lab også på hvordan et eldre batteri fungerer når man skal akselerere inn på en motorvei, kjøre opp bratte bakker og gjøre andre ting man gjør i en vanlig bil.
Resultatene viste at levetiden til et elbilbatteri blir mer påvirket av lagringskapasiteten enn evnen til å levere kraft til bilen.
– Rekkeviddeangsten er overdrevet. Summa summarum kan man miste mye lagrings- og kraftkapasitet i et kjøretøy som en Nissan Leaf og fremdeles møte behovene til en rekke bilister, sier forsker Saxena.
Dekker de fleste rekkevidder i Norge
Nå er ikke nødvendigvis forholdene de samme i Norge.
Men i rapporten «Potensialet for bruk av elektriske biler på de daglige reisene» som Transportøkonomisk Institutt (Tøi) utga i fjor, konkluderer forskerne med at de fleste enkeltreisene og kjedereisene (hvor man lader underveis) her til lands er korte.
De har basert seg på at en elbil i gjennomsnitt har en rekkevidde på 80 kilometer om vinteren og 120 kilometer om sommeren.
– I Norge er fire prosent av enkeltreiser, seks prosent av kjedereisene og 12 prosent av årets dager hvor reisene er lengre enn disse rekkeviddene. I løpet av ett år betyr det 43 dager hvor reiselengden er lengre enn elbilens rekkevidde, heter det i rapporten.
Les også:
Denne asfalten lader elbilen mens du kjører