Det er Arbeiderpartiets folk i finanskomiteen som kommer til å trumfe gjennom vedtaket om innføring av avgift på biodiesel, etter det NRK erfarer.
Avgiften må til fordi også biler som går på biodiesel forårsaker ulykker, sliter på veinettet og fører til vedlikeholdsbehov på lik linje med andre biler, var begrunnelsen fra regjeringshold da forslaget til statsbudsjett ble lagt fram i høst.
I statsbudsjettet foreslår regjeringen at fritaket for autodieselavgift blir halvert i 2010 med sikte på endelig utfasing i 2011.
Møter motstand
Forslaget har møtt stor motstand, både fra opposisjonen, miljøbevegelsen og næringslivet.
– Regjeringen trenger pengene, og det er derfor den innfører avgiften. Vi mener staten må ta utgiften for å styre bilbruken i miljøvennlig retning, sier Venstres parlamentarisk leder Trine Skei Grande til NTB.
Høyres Jan Tore Sanner støtter kritikken.
– Dette er både dårlig miljøpolitikk og dårlig næringspolitikk. Vi har muligheten til å ta et teknologisk kvantesprang, men da må vi gjøre det billigere og ikke dyrere å bruke biodiesel, sier han til NRK.
Vil flagge ut
Flere bedrifter som nå satser på utviklingen av biodiesel, forteller om endrete forutsetninger. Norske Skog truer med å flagge sitt prosjekt på Follum i Telemark ut av landet hvis avgiften blir innført.
– Norske Skog kommer til å satse, men hvis rammebetingelsene er for dårlige, kommer vi til å gjøre det andre steder enn i Norge, sier kommunikasjonsdirektør Tom Bratlie.
Eierne bak biodieselfabrikken Uniol i Østfold har investert 350 millioner kroner i prosjektet. Nå er de ansatte permittert med oppsigelsestrusselen hengende over seg.