Fabrikken skal bygges i tilknytning til Renaults eksisterende fabrikkanlegg i Flins/Aubergenville like utenfor Paris.
Fra midten av 2012 skal den være klar til å produsere 100.000 batterier myntet på elbiler årlig, opplyser Renault.
5,2 mrd.
Med seg i det nye selskapet som skal utvikle og bygge elbilbatteriene har Renault fått den franske atomkraftmyndigheten Commissariat à l'énergie atomique (CEA) og det delstatlige investeringsfondet Fonds stratégique d'investissement (FSI).
– Vi skal bidra med vår kompetanse på utslippsfri energi. Renault-Nissan kan stole på at våre forskere gjør sitt til at vi når målet om å ligge i front i elbilmarkedet, sier styreleder Bernard Bigot i CEA i en pressemelding .
Det er ikke småtterier som skal investeres i det nye anlegget: Hele 600 millioner euro i første fase, altså 5,2 milliarder kroner.
Diger elbilportefølje
Batteriene som skal lages i Flins skal i hovedsak brukes i den kommende elbilen basert på konseptet Zoé ZE som også skal bygges på samme sted.
Renault-Nissan-alliansen har på bilmessene i Frankfurt og Tokyo vist fram hele åtte nye konsept-elbiler som skal settes i produksjon i 2012.
Les også: Nissan kommer med fire elbiler
Flesket til med fire nye elbiler
Først i løypa ligger imidlertid Nissan Leaf som kommer på utvalgte markeder om ett år fra nå.
Spania
Parallelt med at Renault nå skaffer seg tilgang til batterier, har de sluppet flere detaljer om sin planlagte elbilproduksjon de siste dagene.
Kan lage en halv million<br/> batterier i året
Mens Zoé altså skal lages i Flins , skal den elektriske Renault Kangoo bygges i Maubeuge helt nord i Frankrike på grensa til Belgia. Produksjonen skal starte i første halvår 2011.
Den lille bybilen Twizy skal produseres på fabrikken i Valladolid, 15 mil nordvest for Madrid. Renault produserer fra før Megane-modeller på det spanske anlegget.