Sjøfartsdirektoratet bedyrer overfor Teknisk Ukeblad at hensynet til både mannskap og passasjerer veier tyngst i avslaget.
Les også:
Passasjerenes sikkerhet
– Vårt avslag er begrunnet i ASH-forskriften og gjelder for mannskaper om bord. Passasjerenes sikkerhet må imidlertid også være i fokus når man vurderer å åpne for bruk av giftige gasser om bord i slike fartøy, skriver direktoratet i en e-post til TU.
– En ulykke som den vi hadde med Sleipner er et typisk eksempel på ulykker som muligens ville hatt et enda verre hendelsesforløp om man fikk brudd på et gassrør og at ammoniakk fylte deler av fartøyet. Det hadde også komplisert arbeidet for redningsmannskapene. Det har også nylig vært ulykker med hurtiggående båter, hvor en løsning med ammoniakktanker kunne ytterligere forverret ulykken, svarer direktoratet.
Giftige gasser
Ifølge redegjørelsen har ikke Yara vært konsultert om denne saken.
– Vi har brukt opplysninger fra Yara innhentet tidligere. Disse er av ren teknisk karakter for å få bedre kjennskap til bruk av denne typen gass, skriver kommunikasjonsrådgiver Dag Inge Aarhus.
Direktoratet ser ikke at det er rom for å bruke skjønn og veier hensyn til mannskap og passasjerer høyere enn miljøbesparelsene.
– Giftige gasser om bord tillates ikke dersom disse kan erstattes av mindre farlige løsninger. Direktoratet kjenner til at det i dag foreligger løsninger som ikke bruker giftige gasser til å redusere NOx.
Sjøfartsdirektør Olav Akselsen ønsker ikke å kommentere denne aktuelle saken ettersom saksbehandlingen foregikk før hans tid.