Rederiet har allerede to tilsvarende under bygging ved STX.
De nye fartøyene bygges ved STX Langsten og får Rolls-Royce UT 731 CD design.
Store pakker
I tillegg til designpakker, skal Rolls-Royce levere fullt integrert utstyrspakke med blant annet dekksmaskineri, kontrollsystemer og et dieselelektrisk hybrid propellanlegg.
Ifølge Rolls-Royce gir det hybride anlegget best mulig ytelse til enhver oppgave og bidrar til redusert drivstofforbruk og mindre utslipp av CO2.
Skipene blir utstyrt med flere kraftige vinsjer som kan taue og ankre opp oljeplattformer samt fungere som forsyningsskip. De kan operere i ekstreme klimatiske forhold, på vanndybder inntil 3000 meter. De blir også utstyrt for arbeid under vann, ifølge Rolls-Royce..
Kompakte
Skipene blir 87,4 meter lange, 21 meter brede og har en dødvekt på 3 900 tonn.Trekkraften (bollard pull) blir på ca 260 tonn, og fartøyene vil ha 24 000 BHP innstallert (Break Horsepower). Dekkskapasiteten er 760 m
De to nye skipene leveres i første kvartal 2014, ett år etter de som allerede er under bygging hos STX.
Skrogene skal bygges i Romania ved STX OSV Tulcea.
Stor flåte
Farstads kontrakt med STX er på ca. 1,2 milliarder kroner. Av dette får Rolls-Royce ca. 500 millioner kroner for sine leveranser. Dette er det syvende og åttende fartøyet som Farstad bestiller av denne typen.
Farstad Shippings flåte består nå av 54 skip. 30 er ankerhåndterer (AHTS), 21 er forsyningsskip (PSV) og 3 konstruksjonsskip. Farstad har seks PSV-er og fire AHTS under bygging.
Les også:
Dette bilskipet går på solkraft
Norsk teknologi skal gi gass-suksess i Australia