Far Samson viste seg fram i Ålesund 25. mars, før rederiet tok over skipet.Bilde: Farstad
En vaier på en kilometer er festet i land og alle maskiner og propeller kjøres for full kraft framover. I over ti munutter viser instrumentene til Det Norske Veritas en trekkraft på 423 tonn. Far Samson har satt verdensrekord.Bilde: Farstad
Far Samson er bygget ved STX Europe Langsten ved Tomrefjord. Rolls-Royce har designet skipet og levert motorer og annet utstyr.Bilde: Fuglefjellet/Farstad
PISK: Vannet bak Far Samson ble virvlet og pisket av alle propellene som forsøkte å dra landfestet til sjøs. Det holdt stand og DNV registrerte at skipet dro med konstant 423 tonns kraft i over 10 minutter.Bilde: Fuglefjellet/Farstad
Skipet er 121,5 meter langt, 26 meter bredt og har sengeplass til 100 personer. Motorkraft: 48.000 hestekrefter.Bilde: Fuglefjellet/Farstad
KLAR: Hektisk aktivitet til det siste. Far Samson ble klargjort ved STX Euorope Langsten for overlevering 25. mars.Bilde: Tore Stensvold
ROLIG: Kaptein Bernt Finnøy på Far Samson ble gledelig overrasket over det lave støynivået under bollrad pull-testen. - Det er godt arbeidsmiljø for mannskapet, sier han.Bilde: Tore Stensvold
Far Samson har plass til både plog og igjenfyllingsplog på dekk. Under arktiske forhold kan utsytyr kjøres inn i hangaren og tines ved hjelp av varme fra motorene. Skipet har også ROV om bord.Bilde: Farstad
Far Samson er spekket med utstyr fra Rolls-Royce. - Vi er svært stolte av å ha levert design og utstyr til dette unike fartøyet, sier prosjektleder i Rolls-Royce, Per Kristian Bjørdal.Bilde: Rolls-Royce
Construction and Subsea Vessel (CSV) Far Samson er utstyrt med god ROV-kapasitet, det vil si ubemannede ubåter for konstruksjons- og inspeksjonsarbeider.Bilde: Tore Stensvold
STOR OG STERK: Far Samson ved kai hos STX Europe Langsten i Tomrefjord like før ovelevering i slutten av mars.Bilde: Tore Stensvold
Børge Nakken, sjef for prosjektavdelingen i Farstad Shipping, foran Far Samson.Bilde: Tore Stensvold
Baugen på offshore spesialskipet Far Samson.Bilde: Tore Stensvold
Kartbord om bord i Far Samson. Det er fortsatt bruk for stort kartbode for papirbaserte draft, selv om skipet har alle mulig elektroniske kart og andre hjelpemidler.Bilde: Tore Stensvold
Siste rødmaling skal på plass på far Samson før overlevering fra STX Europe Langsten.Bilde: Tore Stensvold
Rolls-Royce Marine har levert maskiner og utstyr for over 200 millioner kroner til Far Samson. Her et styrepanel for den avanserte hybridløsningen med diesel-mekanisk og diesel-eletkriske framdrift.Bilde: Tore Stensvold