Bygging av Vikingskipet Draken Harald Hårfagre foregår på Vibrandsøy, rett utenfor Haugesund sentrum.
Byggingen finansieres privat.
Landets fremste trebåtbyggere er engasjert i byggingen.
- Skipet blir 35 meter langt, ca. 8 meter bredt og et deplasement på 70 tonn.
- Skipet vil veie ca. 20 tonn og ballst blir på 20 tonn.
- Oppstart: Mars 2010
- Kjølstrekk/røysskål: Mai 2010
- Avbordardram: November 2011
- Sjøsetting: Vår 2012
- Første tokt: Mai 2013
Oppdragsgiver og ildsjel bak prosjektet er Sigurd Aase. Han er daglig leder/styreleder i Bifrost og Draupne AS og i Viking Kings AS. Asse er gründer og startet landets første private barnehager, Trygge Barnehager AS.
Les hele saken: Bygger verdens største vikingskip
Byggingen av Draken:
- Oppstart: Mars 2010
- Kjølstrekk/røysskål: Mai 2010
- Avbordardram (når 22. bordgang og ripa er på plass): November 2011
- Sjøsetting: Sommeren 2012
- Eksperimentering med rigging, seiling og roing: Juni 2012 – mai 2013
- Første tokt: Mai 2013
Skipet blir 35 meter langt (med drakehode), ca. 8 meter bredt og et deplasement på 75 tonn. Skipet vil veie ca. 40 tonn, derav 20 tonn ballast.
Oppdragsgiver: Sigurd Aase. Daglig leder/styreleder i Bifrost og Draupne AS og i Viking Kings AS. Styreleder i Tormod Torfæusstiftelsen, medlem i Rådet for Kongsgardprosjektet for forskning og utgraving av kongsgarden på Avaldsnes. Gründer, startet landets første private barnehager, Trygge Barnehager AS.
Vikingtida:
Ca. 800–1050. Første kjente vikingangrepet ble foretatt mot klosteret Lindisfarne i Nord-England i 793. Den tradisjonelle oppfatningen har vært at vikingaktiviteten i vest var preget av plyndring mens vikingferdene østover i langt høyere grad var handelsferder. Nyere forskning har modifisert dette synet.
Vikingskip: Bygget for både roing og seiling. Både utenlandske samtidskilder og den norrøne litteraturen beskriver vikingskipene som enestående for sin tid.
- Fleksible, klinkbygde skrog som fulgte bølgene som levende vesener
- De beste skipene blir sammenlignet med drager, fugler og sjøormer.
- Kunne seile tre ganger så fort som andre skip
- Kunne på enkelt vis dras opp på stranden, seile opp elver.
Leidang: Kongens krigsflåte. Hvert fylke skulle stille med et visst antall langskip med mannskap. Typisk størrelse: 20 - 25 sesser.
Eksempel på antall skip/sesser fra noen kystfylker:
- Rygene:24 stk 25-sesser
- Hordene:24 stk 25-sesser
- Sygnene:16 stk 25-sesser
- Firdene:20 stk 25-sesser
- Mørene:16 stk 25-sesser
- Romsdølene:10 stk 20-sesser
- Nordmøringene:20 stk 20-sesser
- Trønderne: 80 stk 20-sesser
Full leidang (= 310 skip) har aldri vært budt ut.
Båtbyggerne:
- Terje Andreassen: Prosjektleder for byggingen. Ansatt i Bifrost og Draupne AS. Jobbet med fiske, hvalfangst og hvaltelling. Tømrer og bygningsingeniør.
- Gunnar Eldjarn: Båtbygger, seiler. Ansatt ved Tromsø Museum. Har forsket på Nordlandsbåter og drevet med båtbyggingen siden 1980-åra. Driver også eget båtskott i Håkøybotn (med Arne-Terje og Ola).
- Einar Borgfjord : Båtbygger med 25 års erfaring med bygging av klinkerbygde båter. Ansatt ved Museet Kystens Arv, Statsbygd. Driver også eget båtbyggerfirma.
- Arne-Terje Sæther : Båtbygger med 25 års erfaring. Hadde ansvar for riggingen av Gokstad og Oseberg-kopiene til Ragnar Thorseth. Bygger båter sammen med Gunnar Eldjarn i Tromsø.
- Ola Fjelltun: Båtbygger og seiler, Trebåtbyggeriet i Håkøybotn,Tromsø.
- Øystein Elgvasslien: Båtbygger og seiler, Kystens Arv, Statsbygd, Sør-Trøndelag
- Stephan Thiele: Båtbygger. Det arkeologiske friluftsmuseet Ukranenland i Torgelow, Tyskland
- Jon Jacobs: Båtbyggerlæring på Draken Harald Hårfagre
- Peder Øystein Slåttøy: Båtbyggerlærling på Draken Harald Hårfagre
- Lars Movinkel: Båtbyggerlærling på Draken Harald Hårfagre
Kilde: Vikingkings.no