SAMFERDSEL

Blir digital motorvei: Deler av autobahn settes av til førerløse biler

Slik skal Tyskland bryte amerikansk «monopol».

 Stenges av: Her er trafikken på autobahn A9 fanget av et kamera med lang lukkertid. Deler av denne motorveien blir nå testområde for førerløse biler.
Stenges av: Her er trafikken på autobahn A9 fanget av et kamera med lang lukkertid. Deler av denne motorveien blir nå testområde for førerløse biler. Bilde: Jochen Eckel/TT/NTB Scanpix
28. jan. 2015 - 20:26

Tysklands samferdselsminister Alexander Dobrindt (CSU) vil legge til rette for at landets bilfirma skal ta igjen amerikanernes forsprang i utviklingen av førerløse biler. Nå skal deler av autobahn A9 mellom Berlin og München gjøres om til en digital testarena for biler uten sjåfør, skriver ing.dk.

Altmulig-selskapet Google har ledet an i utviklingen av førerløse biler. Allerede for fem år siden lanserte de sin første versjon, en ombygd Toyota Prius. Senere har de også forsøkt seg på en Lexus RX450h, før de i fjor viste frem sin egenutviklede noe eggformede bil, skriver Automotive News.

Les også: Nye elbiler får doblet rekkevidde

Kjørt rundt i årevis

Innbyggerne i byen Mountain View har nok blitt vant til å se de førerløse Google-bilene fare rundt i byen. I flere år har bilene allerede kjørt rundt i alle gatene i den lille amerikanske byen for å videreutvikle algoritmene, kameraene og sensorene som gjør at de kan kjøre selvstendig.

Tidligere i år ble det også kjent at Google skal samarbeide både med Ford, General Motors og Chrysler om å utvikle førerløse biler.

Det har tydeligvis fått tyskerne til å skjelve, og kampen om å nå først frem til målet om en fungerende førerløs bil for massene er nå virkelig i gang.

Les også: Norsk selskap løste Renaults ladeproblem med oljeteknologi

Prototyp på Googles selvkjørende bil.
Prototyp på Googles selvkjørende bil.

240 kilometer i timen

Den avsperrede delen av autobahn skal utstyres med wifi-stasjoner og legge til rette for at kjøretøyene både skal kunne kommunisere med hverandre og veien. Det vil si at bilene skal få informasjon om trafikken rundt seg via teknologisk utstyr i og rundt motorveien, skriver Daily Tech.

Selv om Google kanskje leder an i racet, ligger ikke Tyskland nødvendigvis så langt etter. En førerløs Audi RS7 holder for eksempel verdensrekorden i fart for biler uten sjåfør. På en testbane i Frankfurt nådde bilen imponerende 240 kilometer i timen. Det er langt over det Google sine biler har klart å levere.

Google har også en ny potensiell utfordring. Tirsdag gikk ut representanter for selskapet ut og advarte California mot å starte en prosess for å måle og regulere sikkerheten rundt førerløse biler, melder Silicon Valley Business Journal.

Les også: Nytt system kan forutsi filbytte

Forstår ikke teknologien

Google-representantene hevder politikerne i California rett og slett er ute av stand til å forstå seg på og dermed regulere teknologien som ligger bak de førerløse bilene.

I stedet mener selskapet at de selv er mer enn godt nok rustet til å ta seg av sikkerhetsutfordringene selv.

- Sikkerhet har vært bygd inn i produktet fra dag én. Det er noe som er en integrert del av det vi holder på med, sa Bryan Salesky, leder for Googles førerløse biler-prosjekt, til politikerne under et åpent møte.

USA og Tyskland er imidlertid ikke de eneste som kjemper om å nå først til målet. Også de asiatiske bilprodusentene jobber med ulike løsninger for automatiserte biler. Nylig ble det også kjent at Singapore vil åpne for at førerløse biler kan ta del av trafikken i løpet av 2015.

Les også:

Tesla-sjefen: – Vi skal lage billigere elbil enn GM

Denne bilen er 3D-printet

Skal starte testing av transport i 1100 kilometer i timen  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.