MOTOR

BMW og Toyota samarbeider

BMW og Toyota skal utvikle teknologi til kommende elbiler, hydrogenbiler og en sportsbiler i fellesskap.

Sjefene for Toyota og BMW, Akio Toyoda og Norbert Reithofer, har funnet tonen og utvider FoU-samarbeidet.
Sjefene for Toyota og BMW, Akio Toyoda og Norbert Reithofer, har funnet tonen og utvider FoU-samarbeidet. Bilde: Christian Stadler
2. juli 2012 - 12:42

Båndene mellom to av bilindustriens storheter er i ferd med å knyttes stadig sterkere.

BMW og Toyota understreker at de er i startgropa for et langsiktig samarbeid der tyske og japanske ingeniører skal jobbe sammen innenfor fire utpekte hovedområder:

Batterier og brenselceller

  • Felles utvikling av nestegenerasjons brenselceller
  • Samarbeid om elektriske drivlinjer
  • Felles utvikling av komponenter til en kommende sportsbil
  • Felles forskning og utvikling på lettvektsmaterialer

Den nye samarbeidsavtalen, som ble presentert før helga, bygger videre på en intensjonsavtale fra desember i fjor.

Her ble utvikling av neste generasjons litiumionebattericeller pekt ut som et første satsingsområde.

Dessuten inngikk bilprodusentene nok en avtale i mars i år. Den går ut på at BMW skal levere 1,6- og 2,0-liters dieselmotorer til Toyota Motor Europe fra 2014.

Les også: Hver tredje bil har aluminium fra Hydro

Gjensidig nytte

– Både vi og BMW ønsker å lage enda bedre biler. Vi respekterer hverandre. Det viser vi ved å utvide samarbeidet bare et halvt år etter den innledende avtalen. Toyota er sterke på hybrider og brenselceller. BMWs styrke er å utvikle sportsbiler. Jeg er spent på hva slags biler dette samarbeidet vil resultere i, sa Toyota-sjef Akio Toyoda på pressekonferansen.

BMW-sjef Norbert Reithofer trakk fram miljøaspektet og det faktum at bilindustrien er i en overgangsfase.

– Målet er å styrke konkurranseevnen innenfor framtidige miljøteknologier. Vi og Toyota har samme strategi for bærekraftig mobilitet. Sammen har vi store muligheter for å fortsette i tet i en bilindustri i endring, sa Reithofer.

Les også:

Målt til 93 km/t i 60-sone – slipper straff

Her er Toyotas elektriske SUV

– Bensinmotorer vil dominere

– En mellomstor bil må bli 300 kilo lettere  

Dette håndtrykket mellom Akio Toyoda og Norbert Reithofer har sannsynligvis gitt en del konkurrenter noe å tenke på i sommer.
Dette håndtrykket mellom Akio Toyoda og Norbert Reithofer har sannsynligvis gitt en del konkurrenter noe å tenke på i sommer. Alex Schelbert

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.