Båndene mellom to av bilindustriens storheter er i ferd med å knyttes stadig sterkere.
BMW og Toyota understreker at de er i startgropa for et langsiktig samarbeid der tyske og japanske ingeniører skal jobbe sammen innenfor fire utpekte hovedområder:
Batterier og brenselceller
- Felles utvikling av nestegenerasjons brenselceller
- Samarbeid om elektriske drivlinjer
- Felles utvikling av komponenter til en kommende sportsbil
- Felles forskning og utvikling på lettvektsmaterialer
Den nye samarbeidsavtalen, som ble presentert før helga, bygger videre på en intensjonsavtale fra desember i fjor.
Her ble utvikling av neste generasjons litiumionebattericeller pekt ut som et første satsingsområde.
Dessuten inngikk bilprodusentene nok en avtale i mars i år. Den går ut på at BMW skal levere 1,6- og 2,0-liters dieselmotorer til Toyota Motor Europe fra 2014.
Les også: Hver tredje bil har aluminium fra Hydro
Gjensidig nytte
– Både vi og BMW ønsker å lage enda bedre biler. Vi respekterer hverandre. Det viser vi ved å utvide samarbeidet bare et halvt år etter den innledende avtalen. Toyota er sterke på hybrider og brenselceller. BMWs styrke er å utvikle sportsbiler. Jeg er spent på hva slags biler dette samarbeidet vil resultere i, sa Toyota-sjef Akio Toyoda på pressekonferansen.
BMW-sjef Norbert Reithofer trakk fram miljøaspektet og det faktum at bilindustrien er i en overgangsfase.
– Målet er å styrke konkurranseevnen innenfor framtidige miljøteknologier. Vi og Toyota har samme strategi for bærekraftig mobilitet. Sammen har vi store muligheter for å fortsette i tet i en bilindustri i endring, sa Reithofer.
Les også:
Målt til 93 km/t i 60-sone – slipper straff
– En mellomstor bil må bli 300 kilo lettere