Kombinasjonsskipet blir på 67 meter langt og 19 meter bredt. I tillegg til ekstreme isbryteregenskaper, utstyres skipet for oljeoppsamling i arktiske strøk.
Skipet bestilles av de russiske selskapene OAO Sovcomflot og FSUE Rosmorport.
Deres motpart ved forhandlingsbordet er gruppen STX Europe, Aker Arctic Technology (et datterselskap av STX Finland) og Southeast Trading Oy (SET Group).
Baltiske hav
De er i første omgang enige om å utvikle en ny, topp moderne isbryter. Skipet skal inn i Sovcomflots flåte og bryte is i Det baltiske hav.
Skipet skal bygges med et nyutviklet, asymmetrisk skrog, bygget på isbryterteknologi utviklet av Aker Arctic Technology.
Går sidelengs
Skipet får tre uavhengige rorpropeller (azimuth) som sikrer gode manøvreringsegenskaper. Ved hjelp av sidelengs bevegelse, skal skipet også kunne samle inn olje under vanskelige isforhold.
Skipet vil i tillegg kunne brukes til tauing og eskortering av andre skip.