Hurtigbåten Sollifjell gikk delvis i oppløsning på sin transportetappe fra verftet i Mandal via Stavanger og til Troms, dagen før den skulle settes i rute.
Bakgrunn: Karbon-katamaran havarerte på jomfrutur
– Det er et svært omfattende arbeid. Vi er fortsatt ikke ferdig med å samle inn fakta. Deretter gjenstår noe analysearbeid, sier sjøfartsinspektør Johan Wilsgaard i SHT til Teknisk Ukeblad.
Når den foreløpige rapporten er skrevet, skal den ut på høring til de berørte parter. De har tre ukers frist til å komme med kommentarer.
– Vi trenger også noe tid etter høringsfristen til å innarbeide relevante kommentarer, sier Wilsgaard. Det kan bety flere måneders forsinkelse.
Les også:
Utålmodige holder igjen
Wilsgaard opplyser at det er mange som nærmest maser om å få rapporten ferdig, deriblant flere av aktørene.
– Samtidig venter vi på faktaopplysninger fra noen av dem. Så lenge de ikke gir oss det vi ber om, kan de heller ikke vente å få rapporten, sier Wilsgaard lakonisk.
Les også: Uhildet gransking av Sollifjell-havari
Foreløpig rapport
I oktober gikk SHT til det uvanlige skritt å offentliggjøre delfunn fra undersøkelsene. I den rapporten fra 13. oktober skriver SHT:
"Foreløpige funn, knyttet til design, konstruksjon og operasjon, viser at fartøyet har vært utsatt for bølgeslag mot våtdekket. De omfattende skrogskadene i forpartiet skyldes at skråplaten og tilhørende støttestruktur, som er en del av våtdekket, ikke var designet for å tåle bølgeslag, se figur. Det er også avdekket varierende kvalitet på sammenføyninger i skadet område."
Sikkerhet – ikke skyld
Noen av partene har gitt klare beskjeder om at den endelige rapporten kommer til å stå sentralt når skyld skal fordels, erstatningskrav sendes og syndebukker utpekes.
Det misliker SHT og Wilsgaard sterkt.
– Vi er satt til å granske ulykken kun av sikkerhetshensyn. Vi skal finne ut hvordan slike ulykker skal unngås, ikke finne noen skyldige, sier Wilsgaard.
Les også: Hevder karbonbåt har konstruksjonssvakhet
Sitter på gjerdet
Han mener også det blir helt galt når selvstendige myndigheter med egne ansvarsoppgaver sitter og toer sine hender og venter på rapporten. Uten å si det helt klart, peker han på Sjøfartsdirektoratet som ikke vil gi søsterskipet Sollifjell sertifikat før SHT-rapporten foreligger.
Wilsgaard lar det skinne igjennom at han synes direktoratet bør avgjøre sikkerhetsaspektet og bedømme grunnlaget for tildeling av sertifikater ut fra bestemmelser og lover de er satt til å forvalte.
– Det må de kunne gjøre på eget grunnlag, sier Wilsgaard.
Les også: