NOx-fondet har gitt tilsagn til å støtte prosjektet med 10,7 millioner kroner. Reduksjonen i NOx-utslipp er år vil bli 53,5 tonn.
Total pris for ombygging av ferja og tilrettelegging av infrastruktur, det vil si ladestrøm til kaiene, er beregnet til 40 millioner kroner.
NOx-fondets støtte utgjør dermed 26,7 prosent av prosjektet.
Kost-nytte
MF Finnøy trafikkerer strekningen Oanes – Lauvvik i Rogaland. Overfarten er på 10 minutter, det vil si ideelt for en batteriferje.
Nå sitter Tide Sjø og kvalitetssikrer prosjektet. Avgjørelse må falle i løpet av mars. Da utløper tilsagnet fra NOx-fondet.
– Vi må regne på kost-nytte-effekten av å gjøre en slik investering, sier teknisk direktør Peter Hansen i Tide Sjø til Teknisk Ukeblad.
Les også: Vil bygge batteridrevne ferjer
Få batterier
Alle tekniske utfordringer har funnet sin løsning. Den største bremseklossen er tilgjengelighet på batterier.
Tide Sjø har to aktuelle batterileverandører, Siemens, som har levert det elektriske anlegget om bord, og Saft. Sistnevnte bygger nye fabrikk i USA som starter produksjonen for fullt til sommeren.
På grunn av leveringstiden, kan Tide Sjø først være klar med batteripakken installert og ferdig ombygd ferje i første kvartal 2012.
Enkel tilpassing
Opprinnelig plan var å begynne batteridrift mot slutten av året.
Teknisk er det ikke så stor jobb å klargjøre MF Finnøy for batteridrift.
– Ferja har diesel-elektrisk framdrift i dag, så vi kan koble batteristrøm rett inn på tavla i skipet, sier Hansen.
Les også: Color Line kobler seg på
Flere kommer etter
Skipet vil beholde en eller to av dagens fire generator som reserve. Ferja vil lade litt hver gang den ligger til kai, også ved de korte stoppene.
Tide Sjø har identifisert en rekke andre ferjer som kan bygges om etter samme lest dersom Finnøy-prosjektet blir vellykket.
AGR Marine Engineering er konsulenter for Tide Sjø på ombyggingen. Ålesundselskapet er overbevist om at batteridrift av bilferjer er både diesel- og gassdrift overlegen når pris og miljø summeres.
Venter flere søknader
NOx-fondet håper flere rederier nå vil følge etter.
– Tide Sjø er først ute med søknad til oss, men vi har fått henvendelser fra flere som ser det som interessant ettersom støttesatsene til batteriombygginger er relativt høy, sier miljørådgiver Tore Søiland i NOx-fondet.
Kostbart tiltak
Maksimal støtte til elektrisk drift av ferjer og andre passasjerskip er inntil 80 prosent, begrenset oppad til inntil 350 kr/kg NOx redusert.
Grunne til at Tide Sjø ikke får mer enn 26,7 prosent av ombyggingskostnaden er at NOx-utslippene blir relativt små, mens prosjektet i sin helhet er relativt kostbart.
Les også: Klarer ikke NOx -mål