Skipet skal utrustes ved Kleven Verft i Ulsteinvik. Det er designet av Marint Teknikk i herøy og har betegnelsen MT 6022 MK II.
Skipet blir 115 meter langt og 22 meter bredt. Skipet utstyres med en 250 tonnskran for arbeider på dypt vann.
Det blir lugarplass til 110 personer. Skipet leveres mot slutten av 2013.
Lokalt
Skipet vil få en stor grad av lokalt innhold. I tillegg til design og bygging, får skipet utstyr frå blant annet frå Rolls Royce, Hareide Elektriske og ABB, skriver Kleven Maritime i en pressemelding.
Kontrakten er på ca. 600 millioner kroner og inneholder opsjon på ytterligere ett skip.
Fire i år
Dette er ikkje det eneste skipet Kleven bygger for Olympic. Hittil i år har det fått overlevert to skip, og vil få to til i løpet av året.
– Vi er midt i et intensivt byggeprogram for Olympic, og er glade for at rederiet velger å utvide dette med et stort og avansert subsea-fartøy, sier konsernsjef Ståle Rasmussen i Kleven Maritime.
Pris og kvalitet
Olympic Shipping fornyer flåten og legger vekt på HMS.
– Sikkerhet for våre sjøfolk og hensyn til miljøet er avgjørande kvaliteter for oss. Vi har et stort byggeprogram for å sikre at vi fortsatt skal ha en av de aller mest framtidsrettede og miljøvennlige flåtene av offshorefartøy i Norge, sier skipsreder Stig Remøy i Olympic Shipping.
To milliarder
I løpet av det siste halvåret har Olympic overtatt to nybygg fra Kleven Maritime. I tillegg overlevere sett i neste uke og ett i november.
– I løpet av dei siste åra har vi kontrahert fartøy for rundt to milliarder kroner hos Kleven Maritime. Verftet har vist at de er konkurransedyktige både når det gjelder pris og kvalitet, og Olympic har sett stor pris på fleksibiliteten Kleven har vist i samarbeidet, sier Stig Remøy.
6,6 milliarder
Kleven Maritime har nå 13 fartøy i ordreboka, til ei samlet verdi på ca. 6,6 milliarder kroner.
Les også: Ras av kontrakter til Ulsteinvik