Det italienske ulykkesskipet Costa Concordia seilte med kart som ikke var godkjent, og med tekniske feil.
Samtidig ble vanntette dører som skulle vært stengt, holdt åpne, ifølge italienske medier.
I alt 32 mennesker mistet livet da Costa Concordia gikk på grunn utenfor øya Giglio i Italia 13. januar.
Etterforskningsdokumenter
Deler av det tekniske utstyret om bord hadde vært ødelagt siden 9. januar, fire dager før den tragiske ulykken, skriver den italienske avisa Corriere della Sera.
Avisen har fått tak i noen av dokumentene fra etterforskningen av ulykken.
Ifølge de lekkede dokumentene skal det blant annet ha vært en feil på ferdskriveren.
Etter planen skulle feilene repareres når skipet la til kai 14. januar.
Skipets eier, Costa Crociere, sier på sin side at det bare var snakk om en feilkode på ferdskriveren. Costa Crociere mener at den ikke var ute av drift.
- Åpne dører
En av skipets ansatte har samtidig fortalt etterforskere at vanntette dører, som utgjør en del av sikkerhetsutstyret på båten, var åpne da ulykken skjedde.
Dørene skal ha blitt holdt åpne for å gjøre det lettere for de ansatte å ta seg fram om bord.
Hele resultatet fra de tekniske undersøkelsene er ventet å bli lagt fram for retten 21. juli
Les også: