Det brasilianske verftet Alianca skal bygge to plattform forsyningsskip med X-Bow-design for rederiet CBO. Skipene skal bygges ved det brasilianske skipsverftet Alianca S.A.
Ulstein Design & Solutions skal levere levering av design, engineering (detaljdesign), hovedutstyr og byggeoppfølging for to store plattformforsyningsfartøy (PSV) av typen Ulstein PX105.
Posisjonering
Områdeansvarlig i Design & Solutions, Tore Ulstein, ser på kontraktene som strategisk viktig for framtida i Brasil. .
– Det er store og omfattende planar for utbygginger på brasiliansk sokke. Det er derfor viktig for oss å posisjonere oss i dette markedet, sier Tore Ulstein.
Ulstein er svært glad for at et trendsetterrederi som CBO har valgt Ulsteins X-Bow-design nok en gang.
Seks x-bauger
– CBO er først ute med å bygge skip med X-Bow i Brasil og det er et bevis på at vi er et innovativt selskap som stadig søker nye løsninger, sier direktør i CBO, Alfredo Naslausky, ifølge en pressemelding.
Selskapet har for tida fire PSV-er med X-Bow under bygging ved skipsverftet Alianca i Rio de Janeiro. Med de to nye kontraktene kommer tallet opp i seks.


Langtidskontrakter
Etter levering går de to skipene rett inn i åtte-årskontrakter med det statlige, brasilianske oljeselskapet Petrobrás. Det er også opsjon for forlengelse.
Rederiet CBO (Companhia Brasileira de Offshore) ble grunnlagt i 1978 og har hovedkontor i Rio de Janeiro. CBO er et datterselskap av Fischer S/a Comercio Industria E Agricultura.