Når bilskipet legger til kai for å laste 6400 biler, kommer det ikke noe eksos ut av skipets piper. Hjelpemotorene stanses.
All strøm kommer fra en litiumione-batteripakke som er ladet av solcellepaneler på toppdekket.
ISHIN-I
Mitsui OSK Lines (MOL) ser på hybridskipet som et skritt på veien mot en mer miljøvennlig flåte.
MOL er ett av verdens største rederier med 861 skip og over 9200 ansatte.
Emerald Ace bygges nå ved Mitsubishi Heavy Industries’ verft i Kobe.
Skipet blir det første resultatet av MOLs konsept for neste generasjon bilskip, kalt ISHIN-I.
Les også: Sjekk den strømpluggen!
Systemet
Hybridsystemet på Emerald Ace består av solcellepaneler som kombinerer 160 kW solstrøm utviklet av MHI, Panasonic og MOL, med en batteripakke som kan lagre ca. 2,2 MWh elektrisitet.
Direktør Yoshikazu Kawagoe i MOLs tekniske divisjon opplyser til Teknisk Ukeblad at hybridsystemet gjør skipet cirka en million dollar dyrere.
Sol bedre enn kull
På spørsmål om MOL vurderte landstrøm via kabel for å erstatte hjelpemotor, svarer direktøren:
– Det er et alternativ, men hvis landstrøm kommer fra et kullfyrt kraftverk, er det ikke noe bedre for det globale miljøet. Nå kan vi i hvert fall stanse motorene ved kai, men målet er å få kraft fra naturlige kilder uten CO2-utslipp, skriver Kawagoe i en epost til TU.
Havets Prius
Han opplyser at solcelleanlegget på 160 kW er for lite til å forsyne skipet med strøm under seilas, men at det holder til «mange timer« strømforsyning ved kai.
Hybrid-prosjektet har fått støtte fra den japanske regjeringen og klasseselskapet Class NK.
I Norge jobber prosjektet Fellowship med å gjøre forsyningsskipet Viking Lady til et hybridskip ved å kombinere LNG-drift, brenselscelle og lagring av strøm på batteri.
Les saken: Viking Lady blir sjøens Prius
Kiel-ferja bytter fra diesel til strøm
Rødt lys kan doble effekten i solceller