Den amerikanske bestillingen av de nye F-35-kampflyene er 50 ganger så stor som den norske.
I båt
Samtidig er Stein Erik Nodeland, som er direktør for det norske kampflyprogrammet, og David J. Venlet, som leder amerikanernes anskaffelse gjennom Joint Program Office, i samme båt:


F-35 er helt sentral i både USAs og Norges forsvar de kommende tiårene.
De har en felles interesse av å holde leveringstid og kostnader nede uten å ramme teknologisk kapasitet.
– I så måte er vi prisgitt amerikanerne. Men jeg har stor tillit til det som nå skjer det amerikanske F-35-programmet og de nye marginene på testing og utvikling som nå er lagt inn, sier Nodeland.

Ny realisme
Det er også hovedbudskapet fra Venlet som i forrige uke tilbrakte to dager i Norge for å informere Forsvarsdepartementet om utviklingen etter at restruktureringen av F-35-programmet startet for et år siden.
– Hvis jeg skal gi én karakteristikk, vil jeg si at det er en helt annen realisme i programmet som ikke har vært der de senere år. I dag er dette er et sunt prosjekt, men vi fortsetter å overvåke programmet for å ha kontroll med kostnadsvekst og tidsplan, sier Venlet.
Statssekretær Roger Ingebrigtsen i Forsvarsdepartementet er tilfreds med informasjonen:
– Ut fra det jeg har hørt, og konferert med våre egne kampflyeksperter, er det ingen ting i endringene i F-35-programmet som gjør at jeg eller andre i Forsvarsdepartementet mister nattesøvnen, sier Ingebrigtsen.
Les også: Misforståelse mangedoblet prisen på F-35
– F-35 er ikke bygget for flyshow
Endevendt
Det er en tropp på 120 høyst erfarne eksperter som på forsvarsminister Robert Gates' ordre det siste året har endevendt hele F-35-anskaffelsen i den såkalte Technical Baseline Review (TBR).


– Dette har vært det vi kaller en «bottoms-up» teknisk gjennomgang av alle planer på mest detaljerte nivå, kombinert med kunnskap fra underleverandører og egne testbaser, for å skaffe oss en helhetlig forståelse av hva som kreves for å ferdiggjøre utviklingsprogrammet, forklarer Venlet.
Han selv kan tjene som eksempel på hva slags type folk som det siste året har gått inn i F-35-programmet. Venlet har bakgrunn både som sivilingeniør og testpilot.
Han fløy F-14 Tomcat i en av verdens mest kjente kampflyskvadroner, VF-41 Black Aces, og var sentral i utviklingen av F/A-18 Hornet.
Fly til Norge i 2018
Ingebrigtsen opplyser at regjeringen i løpet av 2011 vil be Stortinget anskaffe fire treningsfly med levering i 2016. Med disse maskinene kan norske instruktører trenes opp før anskaffelsen av de 52 kampflyene som skal operere i Norge starter. Ifølge den ferskeste planen, vil det skje i perioden 2018–2021.
Han anser dette som et gunstig vekslingspunkt mellom F-16 og F-35. Da vil også norske instruktører ha trent på flytypen i to år i USA. EOSL (end of service line) for F-16 er satt til 2023.
Med unntak av avionikken, som uansett er felles, har det videre utviklingsløpet av de tre F-35-versjonene blitt skilt fra hverandre.
Norge skal som kjent kjøpe den konvensjonelle versjonen F-35A, mens F-35B, altså STOVL-versjonen som kan lande vertikalt, er blitt satt i to års prøvetid. Den risikerer å bli kansellert.
Venlet beskriver 2011 som et meget viktig år for utviklingen av F-35. Han er åpen på man aldri kan vite hva videre testing kan avdekke og gi av konsekvenser.
Les også: