OLJE OG GASS

Dette er verdens største verft

Topp tre-listen.

Tørrdokk på skipsverftet til Hyundai Heavy Industries i Ulsan, Sør-Korea.
Tørrdokk på skipsverftet til Hyundai Heavy Industries i Ulsan, Sør-Korea. Bilde: Roald Ramsdal
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
28. mai 2014 - 10:35

Ulsan/Geoje: Verdens tre største verft, både innen skip og offshore befinner seg i Sør-Korea. Teknisk Ukeblad har besøkt «de tre store».

Målt i størrelsen på ordreboken i kompensert bruttotonnasje (CTG) er dette de største skipsverftene.

  1. Hyundai Heavy Industries i Ulsan, 9.293.385 CTG
  2. Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, 4.837.996 CTG
  3. Samsung Heavy Industries, 4.276.265 CTG

Rangeringen kommer fra fra analysebyrået Worldyards.

Les også: Disse fallgruvene bør norske aktører unngå i Asia

Propell til containerskip som bygges ved Hyundai Heavy Industries verft i Ulsan, Sør-Korea
Propell til containerskip som bygges ved Hyundai Heavy Industries verft i Ulsan, Sør-Korea

Levert 1800 skip

Det enorme Hyundai-verftet utenfor Ulsan strekker seg over fire kilometer. Til sammen har verftet ti store tørrdokker med ni Goliath-kraner.

Siden åpningen av verftet i 1972 har det levert over 1800 skip. Hele verftet tar opp et areal på over syv kvadratkilometer.

Offshore-delen av verftet strekker seg over nær én kvadratkilometer. Her inne bygges blant annet Nå skulle Goliat vært ferdig. Men i Sør-Korea holder de fortsatt på å male skroget som skal til Barentshavet. Statoil skal også bygge spar-plattformen til Aasta Hansteen her.

Les også: – Dårlige kalkyler gjør at plattformkontraktene går til Asia

Mer avanserte skip

Tradisjonelt er de sørkoreanske verftene mest kjent for masseproduksjon av blant annet containerskip, bulkskip og tankere. Men prisene på nybygg gikk kraftig ned etter finanskrisen, og har ikke tatt seg opp igjen.

Derfor er det blitt mer attraktivt å levere boreskip og andre mer avanserte konstruksjoner. Av Hyundais ordrereserve i 2013, var nær en tredjedel boreskip, ifølge en investorpresentasjon fra mai.

– En generell trend er at de sørøstasiatiske verftene har ønsket å bevege seg inn i mer høyverdige markeder, med mer komplekse og høyprisede leveranser, forteller Arnulf Hagen, professor II i skipsbygging ved NTNU.

Mer offshore-installasjoner

Plattformdekk og andre installasjoner er også blitt mer attraktivt for de koreanske verftene. Ser man på Samsung Heavy Industries, så har de siste årene en stadig større del av selskapets inntekter kommet fra offshore-markedet.

Nær to tredjedeler av inntektene i 2013 kom fra offshore-markedet, ifølge en investorpresentasjon fra mai.

Samme trenden gjør seg gjeldende hos Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME). Ordrereserven der har de siste årene i økende grad bestått av offshoreinstallasjoner, viser siste investorpresentasjon. Containerskip og spesielt tankere har gått tilbake.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer ny elbillader
Schneider Electric lanserer ny elbillader

Hagen forteller at offshoreinstallasjoner og mer avanserte skip byr på en del utfordringer for de koreanske verftene.

– Disse prosjektene er enkelt-prosjekter, og er veldig annerledes enn skipsbygging i serier. De krever en egen prosjektorganisasjon, og kan ikke gjennomføres i en linjeproduksjon, forteller han og sammenlikner med ferdighus kontra arkitekttegnede hus.

– De er ofte prototypiske av karakter, noe som krever omstillingsevne og evne, samt kultur og organisasjon for improvisasjon og delegert beslutning. Koreanske skipsbyggere og verft er meget dyktige, men de har et svært hierarkisk system der diskusjon og meningsbrytning ikke er helt enkelt, forteller han.

Les også: Så høy oljepris må Goliat nå ha for å gå i null

Samsung-verftet på Geoje er verdens største offshoreverft, målt i verdi av ordreboken.
Samsung-verftet på Geoje er verdens største offshoreverft, målt i verdi av ordreboken.

Offshore-listen

Også Worldyards topp-tre liste over de største offshoreverftene i verden, er preget av de koreanske konglomeratene, såkalte Chaeboler.

De samme navnene er på denne listen, bare i en litt annen rekkefølge enn for skipsverft.

  1. Samsung Heavy Industries, 18.317.370.000 $
  2. Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, 16.093.830.000 $
  3. Hyundai Heavy Industries i Ulsan, 15.844.890.000 $

Rangeringen er gjort ut fra verdien av ordreboken i amerikanske dollar.

Les også: Snart seiles «Statoils store Korea-test» til Nordsjøen

Hjørnesteinsbedrifter

Før 1970-tallet var fiske en av hovednæringsveiene på øya Geoje. Men de gigantiske verftene til Samsung og Daewoo har snudd opp på det meste på øya.

Nå er buktene under de grønne åsene fylt med containerskip, borerigger, produksjonsskip og moduler.

At Samsung er hjørnesteinsbedrift på øya merkes. Verftsarbeidere bor i Samsung-village, Samsung har eget hotell og egne barnehager.

Det er her Statoil bygger plattformdekket til Valemon, selskapets store Snart seiles «Statoils store Korea-test» til Nordsjøen . Her bygges også Prelude, Shells Shell bygger mega-LNG-anlegg .

Noen få kilometer unna, ligger DSME. Her bygges blant annet Denne monsterkatamaranen skal løfte Yme på åtte sekunder . Det var også her Deepsea Aberdeen sank under reparasjon i romjulen.

Ved DSME venter de flere ordrer på flytende produksjonsenheter dette året, ifølge DSME-direktør Choe Yong-Seok. På spørsmål om hva han tenker om konkurransen med Samsung og Hyundai svarer han følgende.

– Det har vært hard konkurranse mellom verftene her i 30 år, men det hjelper oss, forteller DSME-direktør Yong-Seok.

Kilde: Worldyards.com og WorldyardsOffshore.com

Les også:

Denne kan løfte 110.000 tonn

Sør-Korea venter storinnrykk av norske ingeniører  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.