INDUSTRI

– Dette vil gi ny giv til utviklingen av LNG-motorer

Tore Stensvold
27. mai 2011 - 12:25

Gassmotorer i skip forurenser mye mindre enn diesel- og tungoljemotorene. Men uforbrent metan slipper rett ut i atmosfæren. Ett gram metan er 21 ganger verre enn ett gram CO2.

Dermed bidrar ikke LNG-motorer i skip til å redusere klimautslippene, selv om LNG-motorene har 20–25 prosent lavere CO2-utslipp enn ordinære skipsmotorer.

– Denne erkjennelsen vil gi en ny giv til utviklingen av LNG-motorer med enda lavere utslipp, sier DNV-direktør Tor E. Svensen til Teknisk Ukeblad.

Ny driv for FoU

Han er en ivrig talsmann for LNG i skipsfart, og vil ikke dempe det engasjementet.

– Driveren for utvikling av LNG var å få ned NOx-utslipp spesielt. Nå vil vi få enda en driver – å få ned metanutslippene fra gassmotorene. Vi er allerede kommet et godt stykke på vei og motorteknologien utvikles stadig, påpeker Svensen.

I forrige uke skrev Teknisk Ukeblad om en rapport fra Marintek som dokumenterer at LNG-motorene ikke klarer å forbrenne all gassen. Dermed går mye metan rett til himmels som klimagass.

Les mer: Verre klimautslipp fra LNG-motorer

20 prosent

Klima- og forurensningsdirektoratet har regnet ut at noen LNG-motorer under gitte forutsetninger har enda høyere klimautslipp enn dieseldrevne motorer, opp mot 20 prosent.

All fokus på utvikling av LNG-motorer har dreid seg om å få ned de helseskadelige utslippene av NOx, SOx og partikler. Der er LNG-motoren overlegen. Det bransjen er blitt mer og mer oppmerksom på, er at metanutslippene har en negativ klimaeffekt.



Norsk og finsk

Det er to typer LNG-motorer på markedet. Enten ren gassdrift (lean burn), eller Dual Fuel (DF), med henholdsvis norske Rolls-Royce i Bergen og finske Wärtsilä som produsenter.

Ifølge Marintek har DF-motorene dobbelt så høye metanutslipp som lean burn-motorene. DF-motorene har et utslipp på 80 kg CH4 (metan) per tonn LNG, mens lean burn-motorene i dag har et utslipp på 44 kg CH4 per tonn LNG.

Målt etter arbeid motorene gjør (gram metan per kilowattime), er bildet så å si det samme. Lean burn har en metan utslippsfaktor på 8,5 g CH4/kWh, mens DF-motorene har en faktor på 15,6 g CH4/kWh.



Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Halverer og mer til

Begge motorprodusentene er fullstendig klar over metanproblemet og har utviklet en ny generasjon motorer. Dermed blir klimaregnskapet mye penere. Rolls-Royce hevder å ha halvert metanutslippene, mens Wärtsilä sier de har kommet ned 70 prosent med nye motorer, som er på markedet neste år.

Japanske Mitsubishi leverte den første LNG-motoren i bruk i Norge, og en kinesisk motorprodusent har en gassmotor. Nå er også dansk-tyske MAN BW kommet med sin første LNG-motor.

Rolls-Royce: Slik skal metan fjernes

Wärtsilä: Reduserer metanutslippet med 70 prosent

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.