Skipet har allerede fraktet 3.000 tonn fiskefôr for fôrprodusenten Biomar.
Rederiet NSK Shipping har langtidskontrakt med Biomar om frakt fra deres anlegg på Myre i Vesterålen til ulike oppdrettsanlegg på kysten ned til Nord-Trøndelag.
Tyrkia-bygg
Skipet ble kontrahert ved det tyrkiske verftet Tersan høsten 2010. Det ble levert i sommer, nesten et halvt år etter opprinnelig tidsskjema.
– Bortsett fra forsinkelsen i byggeperioden, er vi fornøyd med byggeprosessen, sier Kristian Høydal, daglig leder i NSK Shipping.
Maskinistene var i Istanbul og fulgte installasjon av LNG-motorer og annet spesialutstyr i ett år.
Skreddersydd
Det snaut 70 meter lange skipet er designet av Nordnorsk Skipskonsult og klasset av DNV. Skipet er utviklet i nært samarbeid med Biomar for å skreddersys deres behov.
MS Høydal har plass til 2.000 tonn bulklast. LNG-drivstofftanken er på ca. 90 m3, det skal holde til rundt en ukes drift.
– Vi har allerede losset 3.000 tonn mens vi har ligget på DP (dynamisk posisjonering , red. anm.) og testet alle funksjoner. Det oppfører seg veldig bra, sier Høydal.
Les også: Gir fisk og fiskere bedre forhold
Rolls-Royce
LNG-motorene og framdriftssystem er levert av Rolls Royce. LNG-framdrift gjør skipet noe dyrere å bygge.
Miljøprofilen ved å bruke LNG er imidlertid solid. CO2-utslipp går ned med 25-30 prosent, NOx-utslipp ca. 80 prosent ned og SOx og sotpartikler er så å si fraværende.
NSK har fått ca. 24 millioner kroner i støtte fra NOx-fondet.
Miljøforkjemper
– Det er veldig tilfredsstillende å se at det ikke kommer eksos ut av pipa, sier Høydal, som ikke har ambisjon om å redde verden.
– Det er likevel artig å være først ute i Norge med LNG-framdrift på lasteskip. Det er et bidrag i riktig retning, sier Høydal.
Høydal regner med å spare penger på å bruke gass i stedet for diesel eller tungolje, både på grunn av lavere pris og reduserte avgifter.
Les også: Megarederi tester LNG-drift
Høyre-mor
Skipet, som døpes på Myre med Høyre-leder Erna Solberg som gudmor, får drivstoff levert med tankbiler fra Barents Naturgass.
– Vi håper det blir etablert terminaler for bunkring av LNG flere steder langs kysten. Men det er vel som med biler, det kom ikke bensinstasjoner før det kom flere biler på veiene, sier Høydal.
Bulklast
MS Høydal blir det første fôrfartøyet som tar all last om bord i en silo, rett fra fabrikkens tanker, i stedet for via 500 kg store plastsekker som må kjøres om bord med truck.
Fôret kan pumpes ut med en kapasitet på 200 tonn i timen. Ved å benytte DP, som styrer propeller og baugpropeller, behøver ikke fartøyet kaste anker eller fortøye til oppdrettsanleggene.
Nordnorsk Skipskonsult jobbet sammen med rederiet om skipskonseptet i over fire år før kontrahering i september 2010.
– Det var en lang vei fram, konstaterer Høydal.
Les også: Dobler antall LNG-skip i USA