Utviklingen av 787 Dreamliner har vært kostbar og langdryg for flykjempen Boeing. Egentlig skulle flyet hatt sin jomfrutur for to år siden, men fremdeles har det ikke vært i luften.
Nå skriver Financial Times at den amerikanske flyfabrikanten forventer at flyet vil ta vingene fatt mot slutten av året, men at det fortsatt vil koste rundt 2,5 milliarder dollar å få orden på det trøblete prosjektet.
Trøbbel og forsinkelser
Prosjektet har vært forfulgt av forsinkelser og problemer. I juni måtte Boeing utsette jomfruturen etter å ha oppdaget svakheter i strukturen hvor vingene er festet til flykroppen.
I juli måtte selskapet overta en av de viktige underleverandørene i et forsøk på å få bedre kontroll over produksjonsprosessen.
Leveranser i 2010
Flyselskaper over hele verden venter på flyet, som opprinnelig skulle ha sin jomfrutur i september 2007.
Planen var videre at det skulle settes i kommersiell trafikk i mai 2008, men de 56 kundene venter fortsatt på flyet.
Ifølge Financial Times forventer Boeing nå de første leveransene i fjerde kvartal 2010, og innen 2013 er planen å produsere 10 fly i måneden.
Flyselskapet har mer enn 800 ordre, men flere flyselskap har kansellert på grunn av forsinkelsene av flyet.
Komposittfly
Boeing 787 Dreamliner er det første flyet som i hovedsak bygges i komposittmaterialer.
50 prosent er kompositter, mens resten består av aluminium (20 %), titan (15 %), stål (10 %) og annet (5 %).
Les mer: