I alt 15 ingeniører har det siste året gått fra Thinks tidligere hovedkvarter på Fornebu til nabobygget der Aker Solutions holder til.
Distanse
En av dem er David Brown. Han begynte i Think allerede i 1992 som ansatt nummer tre.
Han var sjefingeniør fra 1999 og ledet utviklingen av dagens Think City (A306).
– Jeg begynte i Aker Solutions 18. mai, og det har vært en lettelse å kunne holde en viss distanse til den siste konkurs- og salgsprosessen. Jeg har nesten mistet tellingen på hvor mange slike jeg har vært med på i Think, sier Brown.
Flagger ut for godt
I slutten av juli ble det klart at Think Global overtas av Electric Mobility Solutions med den russiske investoren Boris G. Zingarevich i spissen.
Han var fra før indirekte eier i Think gjennom batteriprodusenten Ener1, der han i ni år har vært majoritetsaksjonær.
En måned tidligere hadde elbilprodusenten begjært oppbud med oppunder 500 millioner kroner i gjeld. De nye eierne opplyser at de skal starte opp igjen produksjonen av elbilen hos Valmet Automotive i Nystad i Finland om et halvt år.
Ifølge Egil Mollestad, tidligere teknologidirektør i Think, er det ingen i elbilprodusentens stamme som blir med videre.
– Arbeidsmarkedet for ingeniører er godt og de fleste har fått nye og interessante oppgaver. Bra for dem og for selskapene som får mye god kompetanse, men sørgelig for elbilmiljøet i Norge, mener Mollestad.
I trøbbel
Think flagger ut for godt, noe også Buddy-produsenten Pure Mobilty forsøker. Der er storparten av arbeidsstokken permittert mens ledelsen jobber for å selge bedriften.
Også Miljøbil Grenland, som skal utvikle og produsere litiumionebatterier til elbiler, har måttet nedbemanne og endre sine forretningsplaner de siste årene.
De nye Think-eierne: Ny Think om et halvt år
Kan fortsatt ta på produktene
Så godt som alle de nyansatte Think-hodene jobber i dag i et minst like høyteknologisk miljø, nærmere bestemt undervannsvirksomheten til Aker Solutions.
Brown jobber i «workover systems» – brønnkontroll for å øke utvinningen av reservoarene.
Her skal han bidra til selskapets pågående arbeid med å standardisere workover-utstyret slik at det også kan benyttes på ventiltrær produsert av andre enn Aker Solutions.
– Jeg skjønte raskt hvor utrolig spennende det er å jobbe med subsealøsninger. Alt som trigger meg som ingeniør er på plass, i tillegg til en mengde kolleger som sitter på spisskompetanse. Det som har overrasket meg mest er de mange likhetstrekkene mellom olje og bil. Det er mange av de samme prosessene fra konsept og ut i produksjon, selv om volumet selvsagt er langt mindre når vi snakker om utstyr på undervannsbrønner, sier Brown.
– Og når jeg trenger å bevege meg fra papirbunken og CAD-skjermen, er det bare å reise til Tranby i Lier for å kunne ta og føle på produktene, slik jeg er vant med fra bilbygging, påpeker Brown.
1 200 nyansettelser
Det skal nevnes at for et selskap med så store vekstambisjoner som Aker Solutions, blir 15 Thinkingeniører en liten dråpe i det dype havet.
– Ved utgangen av juni hadde vi rekruttert 1 200 nye globalt, hvorav halvparten i Norge. Det snakkes mye om den såkalte ingeniørmangelen her til lands, men det kjenner vi oss ikke helt igjen i. Vi bruker store ressurser på rekrutteringsarbeid. Vi har valgt å se litt bredere og har lyktes med å hente de beste både fra egen og andre industrier, samt fra selskaper som har nedbemannet, for eksempel Think, Volvo og Ericsson, sier HR-sjef Ina T. Pettersen.
Grønt
I så måte følger dette et kjent norsk mønster: Flinke teknologer ender til slutt opp i oljevirksomhet. David Brown ser ikke de store betenkelighetene med dette.
– Det sterke miljøfokuset i Aker Solutions har vært et av argumentene når jeg har bidratt til å rekruttere flere av de «grønne ingeniørene» i Think, forteller Brown.
– Er det mulig å se for seg noen elbilindustri i Norge framover?
– Fotfestet Think hadde rundt 2007/2008 er mistet. I mellomtiden har store OMs (bilprodusenter) kommet med produkter de har brukt mye tid og ressurser på. Det har vært mange sjanser til å lykkes i Norge, men jeg er redd det er for sent, sier ingeniøren med 20 års elbilerfaring.
Les også: