De nye kampflyene Norge skal kjøpe i 2018, har ikke kommunikasjonsutstyr for arktiske strøk. De mangler rett og slett nødvendig programvare tilpasset norske forhold.
Les også: F-5 blir gitt bort
Ikke satellitt-klar
Nord for polarsirkelen sørger jordens krumning for at radiosignaler ikke fungerer like bra som de gjør lenger sør. Pilotene er derfor avhengige av å benytte seg av andre løsninger for å kommunisere, fortrinnsvis ved å snakke via satellitt. F-35 er ikke tilpasset kommunikasjon via satellitt, skriver Aftenposten.
Stortinget besluttet i 2008 å erstatte dagens F-16 med nye kampfly av typen F-35 Joint Strike Fighter. Totalt skal Norge kjøpe 56 fly fra den amerikanske produsenten Lockheed Martin. I første omgang har regjeringen besluttet å kjøpe fire F-35 treningsfly. De fire testflyene blir levert i 2016 uten mulighet til satellittkommunikasjon. Ingen kan garantere når Lockheed Martin klarer å få på plass den nødvendige programvaren.
Les også: Volvo fyrer opp F-35
Viktig i Nordområdene
Stein Erik Nodeland, som leder det norske kampflyprogrammet i Forsvarsdepartementet, bekrefter i en e-post til Aftenposten at flyet så langt ikke har integrert en kapasitet for satellittkommunikasjon, og at man heller ikke vet når eller hvordan problemet skal løses.
Les også: Traff blink med F-35-prisen
Ine Eriksen Søreide (H), som leder Stortingets utenriks- og forsvarskomité, krever at forsvarsminister Grete Faremo (Ap) finner en løsning.
– Nordområdene er et av våre viktigste operasjonsområder. Det å ha fulle kommunikasjonssystemer der er utrolig viktig, sier hun.
I løpet av våren 2012 skal regjeringen legge fram hele anskaffelsesprogrammet for Stortinget.