INDUSTRI

Ferge på gass, vind og sol

Fjord1 lanserer et helt nytt og miljøvennlig fergekonsept for Lavik-Oppedal-sambandet.

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
1. juli 2012 - 14:47

Statens Vegvesen har satt kreativiteten i sving hos rederier, skipsdesignere og utstyrsleverandører.

Da nytt anbud for fergesambandet på E39  Lavik- Oppedal i Sogn og Fjordane ble utlyst i fjor, ble det invitert til å konkurrere om en utviklingskontrakt.

Sambandet skal trafikkeres med tre ferger, derav en utviklingsferge. Ny kontrakt gjelder fra 2015.

Statens Vegvesen sitter nå og vurderer fire tilbud (Fjord 1, Norled (tidl. Tide), Boreal, Torghatten). Avgjørelsen faller en gang etter sommeren.

Les også: Viking Lady på klima-skryteliste

Teknolgiveiviser

- Det er veldig spennende at Vegvesenet bruker anledningen til å få fram nye, miljøvennlige løsninger, sier direktør Arnstein Eknes i Det Norske Veritas, avdeling for nye skipstyper.

 Han påpeker at den første gassdrevne fergen, Glutra, åpnet for nye miljøvennlige skipstyper med gassdrift.

- Det er bra at innenriksferger brukes som lokomotiv for utvikli ng av ny teknologi, sier Eknes.

Myndighetenes mål er å stimulere til utvikling av en fergetype som er 15-20 prosent mer energieffektiv enn en levert i 2010.

Nye kombinasjoner

Fjord1 har levert tilbud på en helt ny fergetype som skal kombinere flere nye konsepter.

Den baserer seg på LNG-drevet motor for gass-elektrisk drift, kombinert med oppladbare batterier, solcellepaneler og delvis vinddrift av propellsystem.

Les også: Verdens første hybridferger i Skottland

INNOVATIVT: Fergekonseptet til Fjord1 med LNG-drift, batteripakke, Flettner-rotor, solcellepanel og varmegjenvinning som noen av de mest framtredende teknologier for miljøvennlig drift.
INNOVATIVT: Fergekonseptet til Fjord1 med LNG-drift, batteripakke, Flettner-rotor, solcellepanel og varmegjenvinning som noen av de mest framtredende teknologier for miljøvennlig drift. Multi Maritime
 

Roterende seil

Vindkraftsystemet blir det mest oppsiktsvekkende med den nye fergen. Det er en Flettner-rotor som omdanner vindenergi til propulsjonskraft.

 

- All teknologi vi skisserer for fergen er eller blir tilgjengelig slik at vi kan starte bygging i tide til idriftsettelse i henhold til kontrakten, sier teknisk sjef i Fjord1, Stig Førde til Teknisk Ukeblad.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Gjennomførbart

Eknes i DNV bekrefter at det er kjent teknologi og at det allerede finnes eller jobbes med regelverk og klassekrav som passer for fergekonseptet.

- Kraftdistribusjonsnettet om bord er svært viktig. Det skal håndtere ulike energikilder og må være fleksibelt, sier Eknes.

Les osgå: Luftpute sparer 50 prosent energi

Lønnsomt på sikt

Fjord1 har beregnet at fergen blir i størrelses orden 25-30 prosent dyrere enn en konvensjonell dieseldrevet ferje.

- Ekstrakostnadene ligger i hovedsak på ekstra investering i gassdrift, Flettner-rotor og styringssystemer.  Vi tror at det stort potensial for lønnsomhet ved bruk av miljøteknologi på sikt, selv om det er snakk om en investering i starten. Sier Førde.

Konseptet:

  • 110 meter lang hybrid-ferge for Lavik-Oppedal-sambandet. Designet av Mulit Maritime og Fjord1, med god hjelp fra ulike utstyrsleverandører, deriblant Flettner-leverandør Thiink .
  • Gass-elektrisk: Lean brun gassmotor driver generator som produserer strøm til framdrift og andre strømforbrukere.
  • Propulsjon: Azipull thruster – kan dreie 360 grader. Vribare propeller. Propeller som ikke trengs til framdrift, settes i nøytralstilling for mindre mostand.
  • Flettner-rotor: Stående seil. Omdanner vind til propulsjonskraft. Flettnerrotorene kan bidra til ca. 11,5 prosent redusert forbruk av gass/landstrøm.
  • Landstrøm: ”Plug-in”-løsning. Batterier lades ved kai. Fergen kan gå turer
  • som ren batteriferge.
  • Solscellepanel:  Bidrar med ca. 7.500 kWh. To paneler, hver på ca. 45 m2, en i hver ende, mats inn på likestrømsnettet.
  • Eksosvarme gjenvinnes: Et ”ORC-varmegjenvinningssystem” omdanner deler av eksosvarmen  til elektrisitet.
  • Ny skrogform. Reduserer energibehov. Ca. 15 prosent lavere skrogmotstand enn dagens skrog.

Beskrivelse:

Dersom antall driftstimer er 5 891 (minimumskrav til antall driftstimer), vil omlag 67,7% kommet fra LNG, 20,3% fra landstrøm (inkl. landstrøm når fergen ikke er i drift) og 12,0% fra direkte utnyttelse av fornybar energi (Flettnerrotorene og solcellepanelene).

Styring

Hybridløsningen gir rask respons under manøvrering, slik at tids- og energibruk reduseres.

Et spesialtilpasset styringssystem sikrer at skipsfører opplever alle komponentene i hybridsystemet som ett enkelt system.

Den gasselektriske løsningen øker muligheten for energieffektiviserende tiltak siden de kan tilføres nettet som elektrisk energi.

Les også: Viking Lady blir sjøens Prius

Utskifting

Fleksibiliteten i dette systemet muliggjør utskifting av nøkkelkomponenter om bord i takt med teknologiutviklingen.

For eksempel kan energiomformeren relativt enkelt skiftes ut. Dette sikrer at utviklingsfergen også kan utvikle seg gjennom hele fergens levetid.

Energiomformeren består av en effektiv gassmotor med lavt metanutslipp og et varmegjenvinningssystem.

Ideelt

Energiomformeren er en del av et hybridelektriskanlegg som inkluderer en batteripakke.

Siden fergen har relativt store svingninger i propulsjonsbehovet, er en hybridløsning ideell.

Batteripakken tar seg av effektsvingningene, noe som sammen med likestrøms energidistribusjon tillater gassmotoren å arbeide jevnt i et optimalt turtallsområde.

Propulsjonsmotorene er elektriske permanentmagnetmotorer eller induksjonsmotorer med høy effektivitet. (Kilde: Fjord1-tilbudet)

Les også:

150 millioner til skipsinnovasjoner

Utviklet alternativ til diesel - fikk kjemperegning

Annenhver varebil kan kjøre elektrisk

Energikrav endrer arkitekturen  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.